2012-02-24

Vårtecken - jourhavande biolog rapporterar

Dagsljuset blir allt längre och temperaturen befinner sig några grader över noll. Då är det läge för vårtecknen att komma fram. I skyddade söder- eller sydvästlägen kommer de första växterna fram.
Det brukar vara hasselblommor, vintergäck och snödroppar som konkurrerar om att var etta. Alla dessa tre arter finns nu rapporterade från södra Sverige och från Stockholmstrakten.

Kring fågelbordet märker vi att det blivit mer vårlikt genom att fågelindividerna blir allt färre - de hittar föda även på andra ställen än vid fågelbordet.

Flyttfåglarna kommer

De tidigaste flyttfåglarna att anlända brukar vara skogs- och ringduvor samt sångsvan. Alla tre arterna finns nu i Stockholmstrakten. Ringduvorna spelflyger dessutom.

Sångsvanar har parkerat sig på översvämmade åkrar där de provianterar under dygnets ljusa timmar. På Stockholms ström börjar skrattmåsarnas huvuden mörkna, så snart har de sin fina sommardräkt på plats.

Läs mer om fåglarna som kommer i mars

Kvitter och sång

Som du antagligen har märkt har också  fågelsången har kommit igång nu rejält. Grönsiskor, svartmesar, tofsmesar, talgoxar och blåmesar har sjungit ett tag, medan koltrasten just har börjat sprida sin attraktiva sång.

Tidiga fjärilar

Några få fjärilar har också väckts ur sin vinterdvala och flugit en sväng, men de sätter sig säkert till vila ett tag till.

Pollen

Pollensäsongen står inför dörren. Hasseln blommar redan här och var och kan orsaka allergiker besvär. Nästa vecka börjar museets palynologiska laboratorium med årets mätningar och prognoser.

Följ pollensituationen i landet här

Vintergäck brukar vara en av de första växterna som visar sig.

Skrattmåsarnas huvuden börjar mörkna.

Hasselhänge.