Öppettider:

Tisdag - fredag 10-18
Lördag, söndag 11-18

Den mänskliga resan

Följ med på en resa i tid och rum i den mänskliga utvecklingen under de senaste 7 miljoner åren. Se hur andra djur, som elefanter och hästar, har utvecklats de 65 miljoner år som gått efter att dinosaurierna dog ut.

På resan möter du de tidiga människoarterna. Du får se vilken roll klimatet och miljön har haft i vår historia.

Gå på upptäcktsfärd genom livet bland apor, sabeltigrar, mammutar och andra häpnadsväckande djur. Följ med de första äventyrarna på deras väg ut ur Afrika.

Fundera på vad som gör oss till människor. Reflektera över var vi kommer ifrån. Och vart vi ska.

Neanderthalare. Foto: Staffan Waerndt

Neanderthalare i utställningen. Rekonstruktioner av Elisabeth Daynés.

Pojkar och skallar. Foto: Mikael Axelsson.

Förundras över och begrunda vårt ursprung.

Rekonstruktion av Floresmänniskan av Elisabeth Daynès. Foto: Staffan Waerndt.

Utställningens uppbyggnad

I utställningen finns ett huvudspår som beskriver historien om människans utveckling från de första upprättgående varelserna i Afrika till den moderna människan.

På varsin sida om huvudspåret finns två sidospår. Där beskrivs däggdjurens utveckling i det ena och klimat- och miljöförändringarna genom årmiljonerna i det andra.

Hämta och skriv ut karta över utställningenPDF.

Detta får du se

Se ett svep över utställningen!

Tillgänglighet

Utställningen är tillgänglighetsanpassad med speciell hänsyn till synskadade. Här finns flera föremål som man får ta på, till exempel skelett och skallar. Det finns också en audioguide för utställningen.

För skolor och dig som vill veta mer

Det finns ett omfattande studiematerial till utställningen. Du har också möjlighet att boka in lektioner här med någon av våra duktiga pedagoger.

Visas tills vidare

Utställningen pågår tills vidare och är producerad av Naturhistoriska riksmuseet.

Människor i utställningen

I utställningen möter du en av världens mest omfattande samlingar av rekonstruktioner av olika människoarter från de senaste 7 miljoner åren. Modellerna är gjorda av Elisabeth Daynès, en av de främsta på området.

Gå till Atelier Daynès hemsidalänk till annan webbplats