Du är här:

Utställningar – lättläst

Här ser du utställningar
som alltid finns på museet.

Polartrakterna


Om livet vid jordens poler.
Se hur djur och växter klarar
sig i den hårda miljö.
Skelett av Tyrannosaurus rex

4½ Miljarder år


Om livet från det att
jorden bildades
till dinosauriernas tid.
Skelett av Tyrannosaurus rex

Den mänskliga resan


Om människan,
från apa till idag.
Du ser också hästar,
mammut och en sabelkatt.

Du kan lyssna
på utställningen
med vår audioguide.

Läs mer på annan sida:
Audioguide

Neandertalmänniska, barn

Liv i vatten


Om allt som lever i vattnet.
Lyssna på en ål och
se en jättebläckfisk.
Blåmusslor

Livets mångfald


Möt olika djur som lever
i vatten, på land och i luften.
Se kalven med två huvuden
och en vägg fylld av fjärilar.
Kalven med två huvuden

Natur i Sverige


Se svenska djur och
naturen de lever i.
Gå in i en myrstack eller
lär dig låta som en älg.
Lodjur på jakt efter orre

Skatter från jordens inre


Om glittrande ädelstenar,
meteoriter från rymden
och andra mineral.
Ametist

Uppdrag: KLIMAT


Starka stormar och
floder som svämmar över.
Lär dig mer om väder och
klimat.
Besökare vid molnmaskinen
Ibland har vi också
tillfälliga utställningar,
som vi visar en kortare tid.
Sidan senast uppdaterad: 2012-03-14
Naturhistoriska riksmuseet
Telefon: 08-519 540 00 (växel)