Emma Wahlberg

Kontakt

Tel: -
E-post: emma.wahlberg@nrm.se

Post- och faktureringsadress:

Se Medarbetare och kontakt.

Utbildning

B.Sc.,Stockholms universitet, 2012.

M.Sc., Stockholms universitet, 2014.

Fil.Dr., Stockholms universitet 2020

Ansvarsområden

Forskning om trips (Thysanoptera)

Forskningsområde

Trips, med det vetenskapliga namnet Thysanoptera, är små insekter som blir som störst 5 millimeter. Den minst kända gruppen i Sverige är familjen rörtrips (Phlaeothripidae). Den blygsamma storleken och den hemlighetsfulla livsstilen i bland annat jord, förna och död ved kan vara några av orsakerna till att få taxonomiska studier har gjort av familjen. Vi saknar i dag mycket information om utbredningen och artrikedomen i Sverige. Med hjälp nya metoder för insamling och DNA-teknik är målet att kunna bidra till att öka kunskapen. Sekvensering av DNA från en stor mängd av arter kommer att öka antalet tillgängliga genetiska streckkoder, vilket bidrar till utökad molekylärt baserad forskning. Sekvensering av mitokondriegenom kommer att bidra till bättre och mer specifika markörer för så kallad metabarcoding (studier av DNA-fragment i t.ex. jord och vatten). Nationella artlistor över arter kommer att uppdateras och insamlat material kommer att användas för nya identifieringsnycklar och verktyg baserat morfologiska karaktärer, vilket kan öka tillgängligheten för både forskning och miljöarbete. Verktyg för både morfologisk och genetisk identifiering och analyser av arter och artgrupper är nödvändiga för att öka kunskapen och är även värdefulla för framtida miljöforskning och lokala inventeringar. Projektet finansieras av Svenska Artprojektet.

Projekt