Tisdag-söndag 10-18

Arktiska refugia

Hur klarade de stora gymnospermgrupper av angiospermernas expansion i slutet av Mesozoikum?

Sammanfattning

Den mesozoiska eran var en period av betydande förändringar i sammansättningen av vegetationen över hela världen. De arktiska miljöerna med ett varmt klimat under krita antas att ha spelat en viktig roll som refugier på höga breddgrader för växtgrupper som konkurrerats ut i ekosystemen på lägre breddgrader.   Projektet kommer att dokumentera floror från sen trias till tidig krita från ett stort område i norra Arktis. En stor mängd utmärkt bevarade växtfossil från övre triassiska till paleogena lager insamlades i arktiska områden i slutet av 1800-talet och början 1900-talet av kända upptäcktsresande som Nordenskiöld, Nathorst och De Geer, men många av flororna förblev ofullständigt beskrivna och har inte blivit undersökta med modern analytisk teknik.

Projektet kommer att undersöka dessa museisamlingar av välbevarade fossil, men också att genomföra nya insamlingar på t.ex. Svalbard och Grönland för systematiskt framtagning av nytt material lämpligt för ingående studier av växternas kutikulor.  Genom att identifiera effekterna av klimatförändringar på forna tiders ekosystem och vegetation, även i samband med massutdöenden i jordens historia, ges möjligheten att mer exakt utvärdera effekterna av dagens klimatförändringar och deras påverkan på dagens ekosystem.

Denna forskning stöds av Vetenskapsrådet (VR)