Tisdag-söndag 10-18

Edens frusna trädgård - vertebratpaleontologi på Antarktis

Foto: Thomas Mörs

Tältläger under en vetenskapsresa på Antarktis.

Sammanfattning

Antarktiska halvön är den enda del av kontinenten där det finns blottlagda lager från perioden jura-miocen vilket ger en inblick i utvecklingen hos växter, djur och ekosystem från den tiden. Detta är därför också den enda platsen där man får en chans att förstå den centrala biogeografiska roll Antarktis spelade då djurvärlden förändrades vid krita/tertiärgränsens massutdöende.

Antarktiska halvön är också viktig som spridningskorridor mellan Sydamerika och Australien. Det är också platsen där man kan hoppas finna mer information om biodiversiteten och paleoekologin före, under och efter den dramatiska nedkylningen under sen eocen.

Målet för detta projekt är att utforska jurassiska, senkretaceiska-eocena och miocena avlagringar i jakten på fossil, med fokus på ryggradsdjur.

Under SWEDARP 2010/11, 2011/12, 2012/13 och 2014/15-expeditionerna samt GANOVEX IX 2015/16-expeditionen samlade vi tusentals fossil av ryggradsdjur, men även fossil av växter och ryggradslösa djur. Ett resultat av detta är att Naturhistoriska riksmuseet idag härbergerar en av värdens största samlingar av antarktiska fossil. Flera vetenskapliga resultat har redovisats baserat på detta material:

Forskningen stöds av Vetenskapsrådet (VR, 2010 – 2015), Riksmusei vänner (2016) och Polarforskningssekretariatet

Externa projektdeltagare

Marcelo Reguero, Museo de La Plata, Argentina