Öka mångfalden i din trädgård

Projektet Rikare trädgård genomför tillsammans med Naturhistoriska riksmuseetlänk till annan webbplats kampanjen Ett rikare Sverige. Målet är att inspirera och uppmuntra fler att omvandla en del av sin trädgård, balkong eller kolonilott till en rikare livsmiljö för djur och växter.

Igelkott

Igelkottar och många andra djur trivs i gräsmattor som tillåts gå i blom. Foto: Rolf Segerstedt

Den biologiska mångfalden kan till exempel ökas genom att omvandla en del av gräsmattan till en äng eller en damm, plantera buskar eller träd där det tidigare var en grusplan. Eller varför inte odla blommor i en pallkrage på altanen.

Erik Hansson, projektledare för det folkbildande projektet Rikare trädgård:

– Det är mycket som går åt fel håll i vår natur, men på väldigt många håll i landet pågår också en småskalig omvandling av landskapet till något bättre. Kunskapen om vad vi alla kan göra för insatser och intresset för att bidra ökar. Med initiativet Ett rikare Sverige vill vi hylla alla som står för de här små och stora insatserna.

Rapportera in dina insatser

Alla som gjort insatser i sin trädgård, kolonilott eller på sin balkong kan rapportera in dem. Rikare trädgård och Naturhistoriska riksmuseet redovisar hur många kvadratmeter, eller kanske till och med hektar, som Sveriges trädgårdsägare förbättrar.

På webbplatsen för Rikare trädgård kan du rapportera in vad du gjort:

Ett rikare Sverige - Rikare trädgård (rikaretradgard.se)länk till annan webbplats

Inspiration och tips

Mia Ehn och Niklas Apelqvist som arbetar på Naturhistoriska riksmuseet tipsar om vad man kan göra för att omvandla sin trädgård.

Mia Ehn, botaniker vid Naturhistoriska riksmuseet:

– Genom att välja vilka växter du odlar kan du förlänga blomningstiden i trädgården. Med olika växter som blommar eller bär frukt ända från vår till höst ökar mångfalden. Tidigt på våren lockar mina pärlhyacinter till sig insekter som vill ha pollen och på hösten är en av mina favoriter rönn, fåglarna älskar rönnbär.

Niklas Apelqvist, entomolog vid Naturhistoriska riksmuseet:

– Du kan öka trädgårdens mångfald en hel del med sälg och brännässlor. Sälg blommar tidigt med mycket pollen och nektar för insekter. En vildare del i trädgården med död ved, öppen kompost och brännässlor lockar till exempel många fjärilar och är jättebra för mångfalden. Nästa steg kan vara en liten damm.

Här finns mer inspiration till vad du kan göra:

Hjälp naturen! - Naturhistoriska riksmuseet (nrm.se)länk till annan webbplats

Odla staden - Naturhistoriska riksmuseet (nrm.se)