Nytt band av Flora Nordica

Nu har ett nytt band av Flora Nordica, den vetenskapliga bearbetningen av de nordiska kärlväxterna, kommit ut.

Den nya floradelen (vol. 6) behandlar växtfamiljerna från tibastväxter till flockblommiga. Här ingår flera växtgrupper som kan vara svåra att artbestämma, som violer, nattljus, dunörter och jättelokor, grupper där moderna bearbetningar tidigare har saknats.

Floran fokuserar i stor utsträckning på att belysa problem rörande biologin hos de nordiska kärlväxterna. Den vetenskapliga infallsvinkeln är Flora Nordicas styrka och skiljer den från andra nu befintliga floror, som har en populärvetenskaplig karaktär. Detta gör Flora Nordica till ett viktigt referensverk även för den tillämpade biologin.

Verket, som kommer att omfatta 15 band, beskriver och kartlägger alla de nordiska ländernas kärlväxtarter (inklusive de från Färöarna, Island och Svalbard).

Totalt finns i Norden mer än 5 300 olika arter vars variation, utbredning, geografiska och ekologiska särprägel beskrivs och diskuteras. Arbetet bygger både på studier i fält och undersökning av samlingar i de nordiska ländernas naturhistoriska museer

Verket är skrivet på engelska och är därmed den första nordiska floran på över 200 år som skrivits på ett internationellt gångbart språk.

Flora Nordica är ett samnordiskt projekt med redaktion på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm. Ett nätverk av botanister i Norden – både professionella och amatörer – har bidragit med sina kunskaper.

Boken presenteras måndagen den 7 juni kl. 13 i Lilla hörsalen på Naturhistoriska riksmuseet.

För ytterligare information kontakta:

Arne Anderberg
Professor, enhetschef
Telefon: 08-519 541 57
E-post: arne.anderberg@nrm.se

Fakta om Naturhistoriska riksmuseet

Genom att vara en arena för kunskap, upplevelser, samtal och debatt vill vi bidra till att öka allas kunskap om vår gemensamma miljö och natur samt bidra till att påverka och förnya landets miljö- och naturvårdsarbete. Våra samlingar utgör ett fantastiskt arkiv med närmare tio miljoner föremål. Här kan du besöka utställningar på olika teman, lyssna till föredrag och delta i programaktiviteter. På Cosmonova, Sveriges enda IMAX-biograf, största digitala 3D-biograf och ett av Europas främsta digitala planetarier, visas föreställningar som tar dig med mitt in i äventyret!