Hitta hit:

Lördag–söndag 10–18

• Huvudmeny

Nypremiärer på Cosmonova

Med anledning av att den nya utställningen Polartrakterna öppnar på Naturhistoriska riksmuseet har Cosmonova nypremiär för två polarklassiker: Den upptäcktsresande Shackletons antarktiska äventyr och filmen Antarktis, med fascinerande djur- och naturupplevelser från sydpolen. Filmerna visas i världens största filmformat.

Shackletons antarktiska äventyr är en dramatisering av en av de främsta överlevnadshistorierna genom tiderna och baseras på fotografen Frank Hurleys autentiska bildmaterial från Sir Ernest Shackletons expedition till Antarktis. Målet var att bli de första som korsade kontinenten. Men fartyget fryser fast i packisen och besättningen måste vänta in våren så att isen ska släppa sitt grepp. När väl isen börjar röra på sig krossas fartyget istället och resan blir en kamp på liv och död, innan Shackleton och besättningen lyckas återvända till London 25 månader senare.

Shackletons antarktiska äventyr belönades med Best Film Award och Best Cinematography Award, GSCA 2001. Den är producerad av White Mountain Films och NOVA/WGBH Boston. Visades tidigare på Cosmonova 2001. Svensk berättare är Krister Henriksson.

I Antarktis skildras en värld av glaciärer, isberg och gränslösa vidder. Filmbesökarna får uppleva hur det är att utforska en av världens mest svårbebodda kontinenter. De får resa med till en tidigare outforskad kristallgrotta, med rum stora som fotbollsarenor, komma nära pingviner, sälar och se ett annorlunda djurliv.

Antarktis belönades med Maximum Image Award, IMAX Hall of Fame 2006, The Golden Eagle, CINE Film Festival 1995, samt Prix du Jury, La Géode Film Festival 1991. Den är producerad av Heliograph i samarbete med Museum of Science and Industry, Chicago och Australian Film Finance Corp Pty. Ltd. Visades tidigare på Cosmonova 1993. Svensk berättare är Björn Granath.

Filmer som nu visas på Cosmonova

Antarktis — om pingviner, sälar och ett annorlunda djurliv i ett mäktigt landskap.
Deep Sea — om den fascinerande mångfalden under vattenytan.
Dinosaurier 3D! — ett spännande forskningsäventyr i 3D.
Ensamma i universum? — om jakten på liv i kosmos.
Hubble — om det riskabla rymduppdraget att rädda Hubbleteleskopet, som under två
decennier gett oss bilder av det observerbara universums utkanter.
Sea Monsters 3D: Ett förhistoriskt äventyr — 3D-succén om havsreptilerna som härskade
under dinosauriernas tid.
Shackletons antarktiska äventyr — om den legendariska expeditionen som ville bli först med
att korsa Antarktis.

Biljetter: www.nrm.se/cosmonova eller 08-519 551 30. Åldersgräns 5 år.
Vuxen 90 kr, barn/ungdom 5-18 år 50 kr, student/pensionär 60 kr.

Visning av filmerna

Som journalist har du fritt inträde till Cosmonovas filmer vid uppvisande av presslegitimation. Pressbiljett ordnar du i museets biljettkassa. Tider för respektive film hittar du härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Fakta om Cosmonova

På Cosmonova visas Sveriges största och mest hisnande filmupplevelser. På den 760 kvadratmeter stora kupolformade duken visas filmer i världens största filmformat, filmer om astronomi samt i ett 17 meters brett fönster, digitala 3D-filmer. Cosmonova är Sveriges enda IMAX-biograf, största digitala 3D-upplevelse och ett av Europas främsta digitala planetarier. Salongen rymmer närmare 260 personer.

Pressmeddelande PDF
Pressmaterial utställningen Polartrakterna

För ytterligare information, kontakta gärna:

Lisa Stahre, pressansvarig Cosmonova,
tel 08-519 551 03, mobil 0701-82 40 12, lisa.stahre@nrm.se

Pressbilder

Klicka på bilden för att hämta bild i 170 dpi. Vid användning av bilderna ska fotografens namn alltid anges. Bilder från Cosmonovas filmer får endast användas i artiklar om filmen och Cosmonova.

Bilder från filmen Antarktis

Fotocred ska anges i anslutning till samtliga nedan bilder.

Kejsarpingviner ur filmen Antarktis på Cosmonova. Foto: Ltd och Museum of Science and Industry, Chicago.

Hundspann ur filmen Antarktis på Cosmonova.Foto: Ltd och Museum of Science and Industry, Chicago.

Adeliepingviner ur filmen Antarktis på Cosmonova. Foto: Ltd och Museum of Science and Industry, Chicago.

Dykare inne i Chaos Cave, ur filmen Antarktis på Cosmonova. Foto: Ltd och Museum of Science and Industry, Chicago.

Isberg. Ur filmen Antarktis på Cosmonova. Foto: Ltd och Museum of Science and Industry, Chicago.

Forskare i arbetei filmen Antarktis på Cosmonova. Foto: Ltd och Museum of Science and Industry, Chicago.

Bilder från filmen Shackletons antarktiska äventyr

Fotocred ska anges i anslutning till samtliga nedan bilder.

Sir Ernest Shackleton ombord på Endurance. Foto: 1999 WGBH Educational Foundation

Shackleton och hans 27 mannar poserar framför Frank Hurleys kamera, juli 1915. Foto: Frank Hurley med medgivande av Scott Polar Research Institute.

Besättningen ombord i de tre livbåtarna på väg mot Elephant Islands. Foto: 1999 WGBH Educational Foundation

Fast på isflak. Ur filmen Shackletons antarktiska äventyr på Cosmonova. Foto: 1999 WGBH Educational Foundation

Sir Ernest Shackleton på väg till valfångststationen Stromness Bay. Foto: 1999 WGBH Educational Foundation

Skeppet Endurance fastfruset i packisen. Foto: Frank Hurley med medgivande av Scott Polar Research Institute.