Klimatforskare väljer Naturhistoriska riksmuseet

Naturhistoriska riksmuseet är populärt bland Europas forskare. De står på kö i ett EU-finansierat forskningsprogram och näst på tur är en italiensk gästforskare som ska spåra klimatförändringar i is från Antarktis.
Partiklar lagrade i Antarktis islager ger information om atmosfäriska cirkulationsmönster och hur dessa har påverkats av klimatförändringar i jordens historia. På Naturhistoriska riksmuseet finns Europas bästa laboratorium för sådan forskning.

EU ger sammanlagt 20 miljoner euro under tio år för att forskare ska få tillgång till Europas naturhistoriska samlingar. Detta sker inom ett program kallat Synthesys som EU-kommissionen nu beslutat att förlänga i ytterligare 4 år.

– Vi ser mycket positivt på att EU förstått att samlingarna är en viktig resurs för kunskapsbyggande, säger Per Ericson, forskningschef vid Naturhistoriska riksmuseet.

Av de forskare som söker finansiering genom Synthesys är det många som vill besöka Naturhistoriska riksmuseet. Både museets samlingar med ryggradsdjur och laboratoriet för isotopgeologi tillhör de resurser som allra flest forskare vill få tillgång till.

– Vi har helt enkelt det många forskare behöver, säger Irene Bisang, projektledare för Naturhistoriska riksmuseets deltagande i Synthesys.

Synthesys är en mycket lyckad satsning som tillgängliggör Europas naturhistoriska samlingar. Sedan starten år 2004 har programmet redan resulterat i över 1000 publikationer med forskningsresultat i vetenskapliga tidskrifter. Vanligast är forskning inom biologisk systematik som ger ökad kunskap om arter och evolution. Sådan bakgrundsinformation utgör grunden för att kunna bevara biologisk mångfald.