Ekologiskt hållbart havsliv i 3D

Höstsäsongen på Cosmonova inleds med premiär av en 3D-film där besökarna hamnar mitt i ett undervattensslagfält bland delfiner, sulor (pelikanfågel) och hajar. Den nya filmen, Wild Ocean 3D, handlar om när en av världens största koncentrationer av fiskätare jagar efter miljontals sardiner längs den vilda kusten utanför Sydafrika. Filmen tar upp det känsliga samspelet mellan människa, djur och natur som ett ekologiskt hållbart liv i havet är beroende av. Wild Ocean 3D har premiär på fredag den 18 september.

— IWild Ocean 3D skildras ett av naturens vackraste skådespel då miljontals sardiner vandrar upp från kallare vatten. De jättelika fiskstimmen lockar till sig många fiskätande djur och varje vinter blir den plats som kallas den vilda kusten, Wild Coast, till ett enormt undervattensslagfält, säger Jessica Christensen, chef för Cosmonova.

Tidigare var Sverige världsledande på naturskydd. Men vi har halkat efter länder som Nya Zeeland och Sydafrika när det gäller att skydda havsområden, där man lovat att skydda 20 procent av landets kuster. Sverige invigde så sent som i början av september 2009 landets första marina nationalpark i Kosterhavet. Sverige har tidigare varit pionjärer inom detta område och invigde för 100 år sedan Europas första nationalparker, bland annat Abisko och Gotska sandön.

Filmen tar upp problematiken kring samspelet mellan människan och havens känsliga ekosystem. Den vilda kusten i Sydafrika är ett område där man försöker bevara dess unika kvaliteter och använda "hållbara" fiskemetoder.

I filmen, som utspelar sig längs kusten, får tittarna möta sulor (pelikanfågel), flasknosdelfiner, glasögonpingviner, springare (delfin), svartspetshajar, kopparhajar, mörkhajar och knölvalar som tuffar förbi och föder sina ungar norrut. Alla, utom valarna, är på jakt efter de miljontals sardiner som varje vinter samlas på grunt vatten och bildar stim som kan bli upp till en och halv mil långt. Från luften kan det nästan se ut som ett stort oljeutsläpp.

Wild Ocean 3D är producerad av Giant Screen Films och Yes/No Productions Film. Filmen
har svenskt tal och visas dagligen från och med den 18 september.
Svensk berättare är Shanti Roney.

På Cosmonova visas från 18 september följande filmer:

NYHET! Wild Ocean 3D: världens största samling av rovdjur jagar efter miljontals sardiner längs den vilda kusten utanför Sydafrika.
Fly me to the moon 3D: en animerad familjefilm i 3D baserad på den första bemannade resan till månen.
Sea Monsters 3D: Ett förhistoriskt äventyr: 3D-succén om havsreptilerna som härskade i haven under dinosauriernas tid.
Flodäventyr i Grand Canyon: ett äventyr längs Coloradofloden och om jordens vattenresurser.
Deep Sea: om den fascinerande mångfalden under vattenytan.
Kollisioner i kosmos: om de explosiva kollisioner som skapade vårt solsystem.
Ensamma i universum?: om jakten på liv i kosmos.
Svarta hål: Bortom oändligheten: om hur stjärnor dör och rymdens svarta hål föds.

Vuxen 65-90 kr, barn/ungdom 5-18 år 40-50 kr, student/pensionär 60 kr.
Biljetter: www.nrm.se/cosmonova eller 08-519 551 30. Åldersgräns 5 år.

Fakta om Cosmonova

På Cosmonova visas Sveriges största och mest hisnande filmupplevelser. På den 760 kvadratmeter stora kupolformade duken visas filmer i världens största filmformat, filmer om astronomi samt i ett 17 meters brett fönster, digitala 3D-filmer. Cosmonova är Sveriges enda IMAX-biograf, största digitala 3D-upplevelse och ett av Europas främsta digitala planetarier med visningar om universum. Salongen rymmer närmare 260 personer.

För ytterligare information eller enskild visning, kontakta gärna:

Lisa Stahre, pressansvarig Cosmonova
08-519 551 03, 0701-82 40 12, lisa.stahre@nrm.se
Adress: Frescativägen 40, Stockholm (T-bana Universitetet eller buss 40/540)

Pressbilder

Klicka på bilden för att hämta högupplöst bild. Vid användning av bilderna ska fotografens namn alltid anges. Bilder från Cosmonovas filmer får endast användas i artiklar om filmen och i marknadsföringssyfte av filmen.
Foto: se respektive bild.
Delfiner i svallvågor efter fartyg

Delfiner simmandes i svallvågorna från ett lastfartyg. Ur filmen Wild Ocean 3D på Cosmonova. Foto: Luke Cresswell.

Sardiner och sulor i Wild Ocean 3D

Sardiner och sulor i närkamp. Ur filmen Wild Ocean 3D på Cosmonova. Foto: Luke Cresswell.

Sulor jagar

Sulor på jakt efter mat. Ur filmen Wild Ocean 3D på Cosmonova. Foto: Luke Cresswell

Sulor och delfiner på jakt efter sardiner

Sulor och delfiner på jakt efter sardiner. Ur filmen Wild Ocean 3D på Cosmonova. Foto: Steve McNicholas

Haj

Närbild på en svartspetshaj. Ur filmen Wild Ocean 3D på Cosmonova. Foto: Luke Cresswell.

Hamnarbetare lastar av fisk