Nytt sätt att söka Sveriges djur och växter — www.gbif.se

Sök på ett djur eller en växt och du får en utbredningskarta baserad på information från museiföremål och observationer i naturen. För första gången finns i Sverige en webbplats som samlar denna information på ett enda ställe: www.gbif.se.
Genom en enkel sökfunktion erbjuds tillgång till ett stadigt växande antal dataposter, hittills 15 miljoner poster, som kommer från landets biologiska museisamlingar, ArtDatabankens Artportalen, Fiskeriverkets observationsdatabaser och Ängs- och betesmarksinventeringen (TUVA). Inom kort blir även Våtmarksinventeringen och delar av Riksskogstaxeringen tillgängliga. Sökresultaten kan laddas ned i tabellform eller presenteras som prickar på en karta.

Den nyutvecklade portalen från GBIF-Sweden samlar relevanta länkar, faktadokument och nyheter inom biologisk mångfaldsforskning. Unikt och gratis. Tjänsten vänder sig såväl till professionella (forskare, naturvårdare, myndighetspersoner, lärare, m.fl.) som till en intresserad allmänhet. I den nya portalen kan sökningen göras med arternas svenska trivialnamn eller deras vetenskapliga latinska namn.

Kombinerat med miljödata (t ex jordarter, klimat, höjd, m.m.) kan informationen från GBIF användas för att t.ex. förutsäga arters gensvar på klimatförändringar eller för att välja bästa platsen för naturreservat.

GBIF är en förkortning av Global Biodiversity Information Facility. Internetportalen www.gbif.se är GBIF-Swedens ansikte utåt och en del av ett globalt samarbete för biologisk mångfald. Den svenska GBIF-noden är placerad vid Naturhistoriska riksmuseet och finansieras av Vetenskapsrådet med bidrag från Formas.

Gå till sökfunktionen:
www.gbif.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

För ytterligare information kontakta:

Helena Eklund Snäll