Tisdag-söndag 10-18

Illustration av trollsländor. Foto: Yang Dinghua

Illustration av trollsländor där hannen fäller ut sina benflaggor för att imponera. Foto: Yang Dinghua

Trollsländor i bärnsten fascinerar

Rasmus Hovmöller, entomolog vid Naturhistoriska Riksmuseet, kommenterar fynden av trollsländorna i radio.

Forskare i Kina har upptäckt trollsländor som bevarats i bärnsten i 98,8 miljoner år. Det speciella är inte bara att själva insekterna har bevarats, utan även deras parningsbeteende. Det nya fyndet tyder på att det komplexa parningsbeteendet går så långt tillbaka som dinosaurieålder.

Trollsländor i bärnsten. Foto: Yang Dinghua

Tre manliga flodtrollsländor låsta i en uppvaktningstrid har hittats i en bit gamal bärnsten. Insekterna hade förstorade bendelar som används för att locka honor. Foto: Yang Dinghua

Inuti bärnstenen som härstammar från mitten av krita-åldern och som hittades i Burma, kan man se tre hannar av en tidigare okänd art som forskarna döpt till Yijenplatycnemis huang . De har likheter med nu levande arter inom grupperna jungfrusländor och flicksländor.

Hos dessa är hannarna försedda med speciella utväxter på benen som liknar ärtskidor. Sådana strukturer skrämmer bort rivaliserande hannar och lockart till sig parningsberedda honor. Skillnaden är att den utdöda arten hade extremt stora utväxter jämfört med de nuvarande arterna.

Forskarna, som redogör för fyndet i Scientific Reports, tror att de tre hannarna var i full färd med att imponera på varandra och på honor i grannskapet – när de plötsligt täcktes av kåda från det träd de valt som arena för sin uppvisning.

Läs mer om nyheten hos Eurekalertlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

P4 Stockholm: