bild på liv i havet med skelett efter dinosauriue i havsbotten. Illustration: John Maisano/University of Texas

Illustration: John Maisano/University of Texas

Efter dinosauriernas död

För drygt 66 miljoner år sedan träffade en gigantisk asteroid jorden, vilket ledde till dinosauriernas död. SVT har uppmärksammat forskningen kring detta.

Asteroiden är mest känd för att ha utplånat dinosaurierna, men att även fåglarna drabbades är inte lika allmänt känt. En ny studie visar att medan de trädlevande fåglarna dog ut, klarade sig de små marklevande fåglar och alla fåglar vi har i dag härstammar från dem. Vivi Vajda, professor och paleontolog vid Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm berättar mer.

Se/Läs inslagetlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

För drygt 66 miljoner år sedan träffade en gigantisk asteroid jorden, vilket ledde till dinosauriernas död. Men i den varma och giftiga nedslagsplatsen visar sig nu vattenlevande organismer så som olika plankton ha trivts bra.

Se/Läs inslagetlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Dateringen av nedslaget är också exakt fastslaget. Ett slags glaspärlor, så kallade tektiker som hittats på den colombianska ön Gorgonilla i Stilla havet har daterats med radiometriska metoder. Tektiterna bildades på katastrofdagen av sten som smälte i den enorma hettan, kastades högt upp i luften och landade bortåt 200 mil från nedslagsplatsen.