Hitta hit:
T-bana: Universitetet
Frescativägen 40

Ordinarie öppettider:
Tisdag-söndag 10-18


  • Huvudmeny

Utställningar – lättläst

Här ser du utställningar
som alltid finns på museet.

Djuret människan

Om varför människans kropp
ser ut som den gör.
Se på vilka sätt vi liknar olika djur.

Du kan lyssna
på utställningen
med vår audioguide.

Läs mer på annan sida:
Audioguide

Pojke som tittar på modell av hud. Foto: Karolina Kristensson

Den mänskliga resan

Om människan,
från apa till idag.
Du ser också hästar,
mammut och en sabelkatt.

Du kan lyssna
på utställningen
med vår audioguide.

Läs mer på annan sida:
Audioguide

Barn som tittar på skallar.

En souvenir
för livet

Att köpa och sälja
vissa djur och växter
är förbjudet.

Elefantstaty. Foto: Annica Roos

Fossil och evolution

Om livet från det att
jorden bildades
till dinosaurierna.

T-rex, skelett. Foto Annica Roos

Liv i vatten

Om allt som lever i vattnet.
Lyssna på en ål och
se en jättebläckfisk.

Blåmusslor. Foto Staffan Waerndt

Livets mångfald

Möt olika djur som lever
i vatten, på land och i luften.
Se kalven med två huvuden
och en vägg fylld av fjärilar.

Kalven med två huvuden

Natur i Sverige

Se svenska djur och
naturen de lever i.
Gå in i en myrstack eller
lär dig låta som en älg.

Älgar

Polartrakterna

Om livet vid jordens poler.
Se hur djur och växter klarar
sig i den hårda miljö.

Du kan lyssna på utställningen med vår audioguide.

Läs mer på annan sida:
Audioguide

Valskelett.

Skatter
från jordens inre

Om glittrande ädelstenar,
meteoriter från rymden
och andra mineral.

Kristaller.

Uppdrag: KLIMAT

Starka stormar och
floder som svämmar över.
Lär dig mer om väder och
klimat.

Tjejer vid molnmaskin.

Andra utställningar

Ibland har vi också
tillfälliga utställningar,
som vi visar en kortare tid.

Läs mer på en annan sida:

Utställningar