Hitta hit:
T-bana: Universitetet
Frescativägen 40

Ordinarie öppettider:
Tisdag-söndag 10-18


  • Huvudmeny

DET SENASTE LÄRARBREVET

Grattis Charles Darwin!
Please wait . . .    Please wait . . .  
Untitled Document
Ser brevet konstigt ut i din mailklient Klicka här

Prenumerera | Avsluta prenumeration | Tipsa en kollega | Till nrm.se/skolor
Den 12 februari fyller Darwin 210 år!
Charles Darwin föddes den 12 februari 1809. Hans bidrag till evolutionsbiologin har uppmärksammats sedan hans död den 19 april 1882. Länge var firandet sporadiskt, men de senaste 15 åren har Darwindagen firats alltmer regelbundet i olika sammanhang.

Till Darwins ära ägnar vi det här lärarbrevet åt evolution! I artikeln får du lära känna evolutionens upptäckare lite mer och det digitala tipset för museibesöket har också evolutionstema. I månadens Fråga forskaren kan eleverna ställa frågor om evolution. Scrolla ner, läs mer och låt dig inspireras!

För dig som har möjlighet att besöka oss i februari erbjuder vi tre spännande lärardagar. Och naturligtvis firar vi Darwindagen med extra aktiviteter för våra besökare helgen den 9-10 februari. Välkommen!
Innehåll detta lärarbrev
Artikel: Vem var Charles Darwin?

Klassrumsmaterial
- F-6: Vinterfåglar - mat, bingo och fakta
- 8-9 och gymnasiet: Fråga forskaren om evolution

Onlinematerial för museibesöket

Lärardagar i februari - platser kvar!

Charles Darwin - han som upptäckte evolutionen
Charles Darwin föddes i England den 12 februari 1809. Han var en dagdrömmare och mest intresserad av att meta och vandra omkring i naturen. Han älskade att samla på naturföremål som stenar och fågelägg. Fast han var noga med att bara ta ett ägg från varje bo. Charles trivdes inte så bra i skolan. Däremot älskade han att vara i ett litet laboratorium som han hade ihop med sin bror.

Genom en lärare på universitetet fick Darwin, bara 22 år gammal, chans att åka med ett fartyg som skulle segla jorden runt. Darwins främsta uppgift under resan med Beagle var att samla in växter och djur eftersom han kunde så mycket om naturen. Under tre år undersökte han Sydamerikas kust. Därefter korsade de Stilla Havet och gick i land i bland annat Australien. Båten rundade Afrikas södra udde och seglade tillbaka till Brasilien innan den återvände till England.

Darwin samlade in en stor mängd växter, djur och fossil. För att få tag på några av dem fick han ge sig ut på strapatsrika resor till häst och fots i bland annat Argentina och Brasilien. Vissa av de föremål som Darwin samlade in skickade han vidare hem till England. Han skrev brev till sin lärare under hela resan. Darwin brevväxlade med nästan 2 000 personer och 14 500 av hans brev finns bevarade.

Under resan gjorde Darwin många upptäckter som skulle betyda mycket för hans fortsatta forskning. Till exempel hittade han djurfossil som liknade djur som finns idag. Dessa fossil och observationer av fåglar på Galapagosöarna gjorde att han började fundera på om växter och djur kan utvecklas till nya arter. Det var helt nya tankebanor som Darwin fick mycket kritik för. Men han fortsatte att studera naturen och kunde till slut förklara varför organismer utvecklas, varför vissa arter dör ut och varför det finns en så stor mångfald av växter och djur på jorden. 1859 presenterade han sin teori om evolution genom naturligt urval i boken The Origin of Species (Om arternas uppkomst).

Charles Darwins teori är numera vetenskapligt bevisad och fortfarande är det tusentals forskare världen över som forskar om evolution, alltså hur organismer utvecklas.


Klassrumsmaterial
Åk F-6: Om och för vinterfåglar
Gör egen mat till fågelbordet och spela vinterfågelbingo medan ni tittar på när fåglarna äter! Bingobrickan finns i två storlekar, 3x3 eller 4x4 rutor. 10 olika brickor i varje storlek.
Gör egen fågelmat (pdf) »
Vinterfågelbingo, 3x3 rutor (pdf) »
Vinterfågelbingo, 4x4 rutor (pdf) »
Fakta om arterna i vinterfågelbingot (pdf) »

Åk 8-9 och gymnasiet: Fråga forskaren om evolution
Under vecka 6, den 4-8 februari, har du möjlighet att ställa dina elevers frågor om evolution till Christian Skovsted, forskare vid Naturhistoriska riksmuseet. Du hittar mer info, lektionsmaterial och forum via länkarna nedan.
Fråga forskaren - all info (nrm.se) »
Lektionsmaterial och forum åk 8-9 (lektion.se) »
Lektionsmaterial och forum gymnasiet (lektion.se) »


Onlinematerial för museibesöket
Låt dina elevers smarta telefoner bli en del av lärsituationen i utställningen Fossil och evolution! Den digitala tipspromenaden ger eleven lärande feedback i direkt anslutning till varje fråga. Tipspromenaden finns i en lätt och en svår variant.

När alla frågor är besvarade får eleven sitt resultat i procent direkt på skärmen. Du bestämmer hur många procent som är rimligt att dina elever uppnår. Eleven visar sin resultatskärm för dig och du behöver bara pricka av på en lista när hen har nått målet.

Tipspromenaden görs direkt från museets hemsida, ingen nedladdning behövs. Fritt wifi finns i hela museet.

Länkar att ge till eleverna, lätt variant: www.nrm.se/foe-quiz-e
Testa den lätta tipspromenaden »

Länkar att ge till eleverna, svår variant: www.nrm.se/foe-quiz-a
Testa den svåra tipspromenaden »

Fortbildning i februari - platser kvar!
Föredrag om biologisk mångfald och filmen Pandor
Målgrupp: åk F-Gy
Datum: 5 februari (tisdag v. 6)
Tid: 17.00-19.00

Allan Carlsson, WWF, berättar om hur bevarndeprojekt räddar den biologiska mångfalden. Visning av filmen Pandor på Cosmonova.

Människans utveckling och forskning kring gammalt DNA
Målgrupp: åk 7-9 och Gy
Datum: 13 februari (onsdag v. 7)
Tid: 16.30-19.30

Tips på hur du kan undervisa i utställningen Den mänskliga resan. Forskaren Erik Ersmark berättar om forskning kring gammalt DNA.

Museet i mobilen (och datorn)
Målgrupp: åk F-Gy
Datum: 20 februari (onsdag v. 8)
Tid: 13.30-16.00 eller 17.00-19.30

Ta del av nyproducerade online-aktiviteter som fördjupar museibesöket eller kompletterar undervisningen i klassrummet.

ANMÄLAN Lärarfortbildning »

BFrågor om Naturhistoriska riksmuseets utbud för skolor och lärare, kontakta Sara Schesny, museipedagog.
E-post: sara.schesny@nrm.se

Ansvarig utgivare: Kommunikationschef Catharina Hammarskiöld
Naturhistoriska riksmuseet | Telefon: 08-519 540 00 | Besöksadress: Frescativägen 40, Stockholm