Tisdag-söndag 10-18

Databaser

Dataregistrering av samlingarna är ett av huvudprojekten på enheten.

Målet är att tillhandahålla ett effektivt sätt att söka växtfossil och att kunna arbeta med speciella växtgrupper och fossillokaler.

Credenaria

Polarfloran

Dataregistreringen av den så kallade "Polarfloran", beskriven av Oswald Heer, Alfred G. Nathorst med flera, pågår. Uppgift om lokal, ålder, växtdel, bevaringstillstånd och taxonomi för varje föremål finns registrerat. Samlingen från Spetsbergen består av omkring 4500 växtfossil, och sträcker sig från paleocen till tidig oligocen.

Delsamling från Skåne

En annan viktig delsamling av växtfossil kommer från Skåne. Skånes rät- och liasavlagringar (210-180 miljoner gamla) innehåller en mångfald av olika växtarter och är av stort värde för förståelsen av klimat- och vegetationsförändringar vid gränsen mellan trias och jura. Skånematerialet innehåller omkring 25 000 exemplar, av dessa är nästan 100 typfossil som har varit föremål ett flertal taxonomiska publikationer och revisioner.

Fossil av ryggradsdjur

Enhetens samling av fossil från  ryggradsdur (och några ryggradslösa) finns tillgänglig via DINA portal Naturarvlänk till annan webbplats. Klicka på "NRM Paleozoology" till höger.

Frågor