Tisdag-söndag 10-18

Turturduvors flyttning

Med hjälp av satellitsändare vill forskarna samla information om hur turturduvor klarar den långa passagen över östra Sahara.

Foto: Thord Fransson

Projektet syftar till att få information om hur turturduvor genomför passagen av Sahara. Med hjälp av satellitsändarna kommer forskarna att få veta om turturduvorna flyger non-stop eller om de stannar upp och rastar i öknen.

Annan viktig information som kommer att samlas in under projektet är var duvorna häckar och var de uppehåller sig under vintern. Vidare kommer forskarna att få reda på var turturduvorna förbereder sig för passagen av Sahara på hösten och för överflygningen till Europa på våren. Samt hur länge fåglarna rastar efter att de passerat Sahara innan de fortsätter till sina häckningsplatser i Europa.

Resultat från tidigare studier av den västliga populationen av turturduvor visade att de stannade flera veckor i Marocko och Algeriet efter att de passerat öknen under våren. Om de östliga populationen av turturduvor gör likadant, är sannolikheten stor att de stannar i Grekland. Vilket gör turturduvorna särskilt utsatta för den illegala jakten som bedrivs där.

Finansiering

Projektet är finansierat av Marie-Claire Cronstedts stiftelse

Projektdeltagare vid NRM

Thord Franssonlänk till annan webbplats (principal investigator)

Externa projektdeltagare

Christos Barboutis (researcher), Hellenic Ornithological Society, HOS

Utvalda publikationer

Barboutis, C., Henshaw, I., Kullberg, C., Nikolopoulou, S. & Fransson, T. 2014. Fuelling in front of the barrier—are there age based behavioral differences in Garden Warblers Sylvia borin? PeerJ 2:e319

BirdLife International (2015) Species factsheet: Streptopelia turtur.http://www.birdlife.org/datazone/ speciesfactsheet.php?id=2498länk till annan webbplats

Eraud, Rivière, M., Lormée, H., Fox, J.W., Ducamp, J-J., Boutin, J-M. 2013. Migration Routes and Staging

Areas of Trans-Saharan Turtle Doves Appraised from Light-Level Geolocators. PLoS ONE 8(3): e59396

Fransson, T., Jakobsson, S., Johansson, P., Kullberg, C., Lind, J. & Vallin. A. 2001. Magnetic cues trigger extensive refuelling. Nature 414, 35-36.

Fransson, T., Barboutis, C., Mellroth, R. & Akriotis, T. 2008. When and where to fuel before crossing the Sahara desert - extended stopover and fuelling in first-year garden warblers Sylvia borin. J. Avian Biol. 39, 133-138.

Hahn, S., Bauer, S. & Liechti, F. 2009. The natural link between Europe and Africa - 2.1 billion birds on migration. Oikos 118, 624-626.