Tisdag-söndag 10-18

Münchenberger-herbariet och Steffen Kiel framför lådor med armfotingar. Illustration: Lotta Grönkvist Albinsson

Medborgarforskning - Hjälp våra forskare!

Delta i medborgarforskning om svenska fossil och växter. Vi behöver din hjälp att tyda etiketter om skånska fossil och texter i Sveriges äldsta herbarium i ett forskningsprojekt på museet.

Armfotingar

För 80 miljoner år sedan var Skånes stränder fulla av armfotingar – ett slags skaldjur som på den tiden var både stora, talrika och mångformiga. Nu är nästan alla världens armfoting-arter utdöda och av dem som finns kvar är de flesta pyttesmå och lever på djupt vatten.

Vad hände med armfotingarna? Varför försvann de från våra kuster och drog sig ner i djuphavet? Dessa och andra frågor ingår i Naturhistoriska riksmuseets projekt Det tropiska Sverige.

Samling med armfotingar. Foto: Steffen Kiel

Del av museets samling av armfotingar. Foto: Steffen Kiel

Vår paleontolog Steffen Kiel forskar om de här urgamla djurens evolution, och nu behöver han din hjälp! I vår stora samling av skånska armfotingsfossil finns tusentals handskrivna etiketter från dem som samlade in fossilen för 50-100 år sedan. Att uttyda dem alla tar ohyggligt lång tid för en enda person, men om många hjälps åt kan det gå snabbt. Om du antar utmaningen att försöka utläsa några av etiketterna gör du det möjligt för Steffen att studera hur djurens utseende och egenskaper förändrats över tid och rum och därigenom kunna förstå hur evolutionen gått till.

Läs mer om hur du kan tyda etiketterna med armfotingar.

Äldsta herbariet

Vi behöver också din skarpa blick till ett annat forskningsprojekt. I Naturhistoriska riksmuseets samlingar finns Sveriges äldsta herbarium, med växter som samlades in i slutet på 1600-talet och början av 1700-talet, alltså redan före Linné. För första gången visas nu denna unika skatt, det så kallade Münchenberg-herbariet, för allmänheten. Bara på vår Medborgarforskningsdag! De handskrivna texterna på latin, svenska och tyska innehåller beskrivningar av växterna och deras medicinska användning, mot till exempel skörbjugg, fallandesjuka och ”qvinfolk som hafwa mist sitt wett och börjar bli något tokotta”.

Sida ur Münchenberger-herbariet. Foto: Johannes Lundberg

Även här kan du göra en forskningsinsats. Beskrivningarna innehåller en mängd växtnamn, som inte längre är i bruk.

– Det är folkliga, lokala namn, som kan vara både vackra, poetiska och roliga, och som avslöjar vad folk hade för uppfattning om växterna, säger museets botaniker Johannes Lundberg.

– Ormbär har till exempel förr kallats både ”ulfsgift”, ”ett-bär” och ”Fans onda bett”.

Hjälp forskarna hitta flera gamla namn på våra växter, genom att uttyda den snirkliga handskriften i Münchenberg-herbariet! Vilken hittills okänd folkpoesi kommer du kunna forska fram?

Hjälp oss forska om herbariet här!

Johannes Lundberg framför samlingar. Foto: Karin Hultén

Välkommen den 20 maj

Välkommen till vår Medborgarforskningsdag, lördagen den 20 maj kl 11-16, då du får träffa forskarna och se ovärderliga skatter ur museets samlingar!

Har du inte möjlighet att komma till museet, kan du ändå hjälpa till i forskningen, hemma vid din egen dator, se länkar i högermarginalen och i texten ovan.

Medborgarforskningen genomförs med stöd av Synthesyslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, ett samarbete mellan Europas ledande naturhistoriska forskningsinstitutioner.