Tisdag-söndag 10-18

Kontakt

Tel: 08-5195 4189
E-post: jeremy.bellucci@nrm.se

Post- och faktureringsadress:

Se länk till annan webbplatsMedarbetare och kontakt

Utbildning

• B.Sc. i geologi, University of Illinois, Urbana-Champaign, Illinois USA, 2006
  • Ph.D. i geokemi, University of Maryland, College-Park, Maryland USA, 2011

Arbetsuppgifter och ansvarsområden

Geokemiska undersökningar av Jorden, Månen och Mars.

Forskningsområden

I min forskning använder jag radiogena och stabila isotopdata från in situ-mätningar i individuella mineral med hjälp av sekundär jon-masspektrometri (SIMS) för att undersöka tidpunkten för planet-bildning och samspelet mellan lithosfär, hydrosfär och atmosfär hos planeter.

Forskningsprojekt

Publikationer

Utvalda publikationer

• Bellucci, J.J., Whitehouse, M.J., John, T., Nemchin, A.A., Snape, J.F., Bland, P.A., and Benedix, G.X. (2017) Halogen and Cl isotopic systematics in Martian phosphates: Implications for the Cl cycle and surface halogen reservoirs on Mars. Earth and Planetary Science Letters. 458, 192-202.
  • Bellucci, J.J., Whitehouse, M.J., Nemchin, A.A., Snape, J.F., Pigeon, R.T., Grange, M., Reddy, S.M., and Timms, N. (2016b) A scanning ion imaging investigation into the micron scale U-Pb systematics in a complex lunar zircon. Chemical Geology. 438, 112-122.
  • Bellucci ,J.J., Nemchin, A.A., Snape, J.F., Whitehouse, M.J., Kielman, R.B., Bland, P.A., Benedix, G.K. (2016a) A Pb isotopic resolution to the Martian meteorite age paradox. Earth and Planetary Science Letters. 433: 241-248
  • Bellucci, J.J., Nemchin, A.A., , Whitehouse, M.J., Snape, J.F., Bland, P.A., Benedix, G.K. (2015b) The Pb isotopic evolution of the Martian mantle constrained by initial Pb in Martian meteorites Journal of Geophysical Research-Planets. 120: 2224-2240.
  • Bellucci, J.J., Nemchin, A.A., Whitehouse, M.J., Humayun, M., Hewins, R., and Zanda, B. (2015a) Pb-isotopic evidence for an early, enriched crust on Mars. Earth and Planetary Science Letters. 410: 34-41.