Tisdag-söndag 10-18

Gammal tro om nervsystemets evolution förkastas

En hundra år gammal hypotes om att vårt nervsystem utvecklats från en förfader med nerver samlade i en bukmärg kan nu förkastas. Nervsystemet har istället utvecklats flera gånger i olika djurgrupper.

Olika djurgrupper.

I bilden visas nervsystemet hos några djurgrupper: Ryggradsdjur, leddjur, urmaskar, plattmaskar och larver av armfotingar. Djurens gemensamma förfader hade ett enkelt nervsystem som liknade ett nät. Sedan har nervsystemets evolution gått i flera riktningar samtidigt och nervstammar, bukmärg och ryggmärg har utvecklats oberoende av varandra i olika djurgrupper. Detta förkastar en seglivad hypotes om att nervsystemet utvecklats långsamt från en ursprunglig bukmärg, som vändes till en ryggmärg hos ryggradsdjuren.

Nervsystemet, som är det mest komplexa av alla organ, består av en hjärna och nervstammar ut i kroppen. Den mer än hundra år gamla inversionshypotesen innebär att nervsystemet utvecklats från en förfader med kroppens nervstammar samlade i en bukmärg. Hos ryggradsdjuren kom kroppen, enligt denna hypotes, sedan att vändas upp och ned och bukmärgen blev vår ryggmärg.

Inversionshypotesen har varit omdebatterad, men tycktes få stöd av utvecklingsgenetiska studier av nervsystemet i embryon hos ryggradsdjur, bananflugor och en art av havsborstmask

På rätt köl

En studie publicerad i Nature vänder nu upp och ned på inversionshypotesen. Studien har kartlagt den genetiska bakgrunden till nervsystemets uppbyggnadsprocess hos flera olika djurgrupper: urmaskar, slemmaskar, armfotingar, hjuldjur och havsborstmaskar. Slutsatsen är att att de har utvecklat nervstammar oberoende av varandra.

“Genom att vi studerat nio olika arter av djur från vitt skilda grupper har vi fått fram starka belägg för att inversionshypotesen är felaktig. De molekylära mönstren är så olika mellan de här djuren att slutsatsen blir att nervstammarna utvecklats parallellt. Vi kan förkasta idén om att ryggradsdjuren är inverterade och att människor och insekter skulle ha en gemensam förfader med en välutvecklad bukmärg", säger Ulf Jondelius vid Naturhistoriska riksmuseet, en av forskarna bakom studien.

"Det är väldigt viktigt att man inte fastnar i studier av några få modellorganismer såsom bananflugor och möss, utan istället studerar så många olika typer av djur som möjligt, annars kan slutsatserna lätt bli felaktiga, som i fallet med inversionshypotesen.”

När uppkom då ryggradsjdjurens nervsystem? Tills nu har man trott att detta skett för ungefär 600 miljoner år sedan.

“Våra resultat visar att detta har skett långt senare. Vi kan inte säga exakt när, men kanske 100 till 200 miljoner år senare än man tidigare trott”.

“I och med att den omdiskuterade men seglivade inversionshypotesen nu slutgiltigt tagits av daga blir det lättare att förstå hur nervsystemets evolution verkligen gick till. Här har urmaskarna en nyckelroll: de är den äldsta gruppen med nervstammar och början till en hjärna. I deras DNA kan vi kanske hitta de äldsta spåren”, avslutar Jondelius.

Forskningsresultatenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster publiceras i Nature.

Populärvetenskaplig artikellänk till annan webbplats i Nature

Nyhetsartikellänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster i Nature.