Tisdag-söndag 10-18

Sanningen om Hawaiis ”naturliga skönhet”

Hawaii är känt för sin fantastiska natur och utgör ett drömresmål för många. Men Ulf Swenson, forskare i botanik vid Naturhistoriska riksmuseet, kan avslöja hur verkligheten på öarna ser ut: i princip inget av den unika, inhemska floran finns kvar.

Landskap med kullar, med utsikt över havet. Man undersöker växter i förgrunden. Träd, buskar, gräs.

Inhemska buskar och träd står ofta som relikter i en vegetation som numera domineras av olika främmande gräs. Bilden är tagen i Kamalo Valley på ön Molokai, 650 m ö.h. Foto: Butch Hasse

”Definitionen av paradiset”, öar med ”förförisk” vegetation och ”naturlig skönhet” – Hawaii marknadsförs ofta som ett resmål för naturälskaren. Och öarna är frodigt gröna, med en mängd olika växtarter och storslagen blomprakt.

Det är bara det att den grönska man ser numera nästan uteslutande består av växter som förts dit av människan.

– Det finns i princip inget av den unika inhemska floran kvar. Det man möter är ett helt människo-skapat landskap, säger Ulf Swenson.

Han forskar bland annat på delar av Hawaiis flora och efter en forskningsresa dit ger han nu en samlad bild av läget i senaste numret av Svensk Botanisk Tidskrift, som kommer ut idag.

– Den inhemska skogen har huggits bort för att ge plats åt exotiska arter av snabbväxande, ekonomiskt intressanta träd och till betesmark för införd boskap. Råttor, som har kommit in med människan, har också gjort stor skada, både genom att äta frön från inhemska arter och genom att äta ägg från de fåglar som behövs för att pollinera de unika växterna.

Nästan 1000 unika växtslag

Hawaiis inhemska flora består av cirka tusen arter, underarter och varieteter av växter, varav så många som 90 procent är endemiska. Det betyder att de utvecklats just på Hawaii-öarna och inte finns någon annanstans på jorden. Om de försvinner från Hawaii, är de för alltid försvunna från planeten.

prunkande blomma

Den vackra kanonviskan listas som en allvarlig invasiv art. Den har sitt ursprung i Himalaya och fördes till Hawaii som trädgårdsväxt på 1940-talet. Den bildar numera täta bestånd i skogarna, så täta att inga inhemska växter kan överleva. Foto: Ulf Swenson

Ulf Swenson beskriver hur de få kvarvarande individerna ur den inhemska floran står kvar som ”relikter” i ett landskap som i övrigt helt består av ditförda växter från all världens tropiker. Ofta har de inte längre möjlighet att reproducera sig, eftersom marken till exempel är täckt av exotiska gräs, som de endemiska arternas frön inte kan ta sig igenom.

På sina håll har nu den lilla inhemska växtlighet som finns kvar fått stängslas in, för att rädda den från att bli nerbetad av införda hovdjur. Naturvårdare kämpar för att återskapa växtmiljöer och få de endemiska arterna att spridas över öarna igen.

– Det som skett på Hawaii är en biologisk katastrof. Nu sker väldigt mycket arbete för att försöka rädda det som räddas kan, säger Ulf Swenson.

köttig blomställning med en vit blomma

En av alla växter som människan fört till Hawaii: ingefärs-släktingen Zingiber zerumbet. Den unika, inhemska floran har samtidigt trängts ut och många arter är redan utrotade. Foto: Ulf Swenson

Referens: Swenson m fl: ”Hawaiiöarna – en flora på fallrepet”, Svensk Botanisk Tidskrift 110:2 (2016).länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Pressbilder finns att hämta på MyNewsdesklänk till annan webbplats. De får användas och delas i sociala medier vid angivande av källa.

För mer information kontakta:

Ulf Swenson

Forskare i botanik
ulf.swenson@nrm.se