Tisdag-söndag 10-18

Vanliga frågor och svar

Här kan du ta del av några av de vanligast förekommande frågorna och svar på dessa. Fler frågor kommer att läggas upp efter hand.

TILLBAKA till jourhavande genetiker

1. Vad kostar en DNA-analys?

En fråga utan enkla svar. Det beror helt enkelt på vilken typ av analys det handlar om och vem som genomför den.

Vi ger här några exempel som gäller hos Centrum för genetisk identifiering (CGI): En standardanalys av typen artbestämning med streckkodning kostar runt 400-500 SEK beroende på material. Analys av miljö-DNA med avseende på förekomst (qPCR) kostar runt 300-400 SEK. För metagenomiska analyser görs en projekt-specifik kalkyl. Generellt gäller att det är mer kostnadseffektivt att analysera fler prover. Prover samlas vanligtvis ihop och körs samtidigt för att hålla kostnaderna nere. Detta gäller som sagt för analyser vid CGI. Priser och procedurer kan skilja hos andra aktörer.

2. Hur lång tid tar det?

Det beror mycket på hur många prover som ska analyseras och på vilket sätt. En standardanalys (streckkodning samt analys av miljö-DNA med avseende på förekomst) tar normalt 2-4 veckor, men kan vara längre vid hög arbetsbelastning. Metagenomiska analyser tar generellt lite längre tid. Detta gäller för analyser vid CGI.

3. Är det möjligt att uppskatta den relativa mängden av olika arter i ett visst område med DNA?

Till viss del är det möjligt. Relativa frekvenser av DNA som kommer från olika arter kan man uppskatta inom ett prov. Man måste dock vara medveten om att det bara går att uttala sig om provet i sig. Hur representativt provet är för området där det samlats in beror på fler faktorer, exempelvis på hur insamlingen gått till.

4. Hur stor mängd prov behövs för att göra en DNA-analys?

För vävnadsprover behövs ytterst små mängder, ca 10 mg. För spillningsprover krävs lite mer, ca 200 mg, och för jord/sediment behöver man några ml (10-50 ml). För vattenprover behövs ca 100-1000 ml.

5. Vilken sorts miljöprov innehåller mest DNA?

Jordprover innehåller generellt mycket DNA, samma sak gäller för sedimentprover. För vattenprover varierar det beroende på vilket sorts vatten man använder, men ofta finns det inga stora mängder DNA i vattenprover.

6. Finns det några nackdelar med att använda miljö-DNA?

Jämfört med traditionella metoder så överväger fördelarna stort med att använda DNA-analyser. Vissa saker kan dock vara svårt att ta reda på endast utifrån DNA. Man kan exempelvis inte säga nåt om faktorer som ålder/livsstadie eller hälsa. Om man använder mitokondrie-DNA så är det heller inte möjligt att fastställa kön, faderskap eller identifiera hybrider, eftersom detta DNA ärvs intakt från modern.