Tisdag-söndag 10-18

Miljöövervakarens DNA-skola

Ett forum för övervakare med det senaste om DNA från forskningens värld

Vilken nytta kan man ha av DNA inom miljöövervakning? Här hittar du ett forum med information och förklaringar, handfasta tips och inblickar i forskningens värld - vi kallar materialet Miljöövervakarens DNA-skola. Forumet kan på många sätt användas för just utbildning, med introduktion och möjlighet till fördjupning. Mycket kommer att läggas till och uppdateras under året, och som kronan på verket erbjuder vi en gratis kurs i november, där vi kommer att ta upp olika metoder samt de senaste forskningsrönen.

Miljöövervakarens DNA-skola. Illustration: Erik Ersmark

Illustration: Erik Ersmark

Prenumerera

Under år 2017 kan du prenumerera på utskick om DNA-skolan från Naturhistoriska riksmuseet. Då får du löpande information om nytt material och om kurstillfället i november.

DNA från A till Ö

Det är inte lätt att hålla reda på alla termer och uttryck som förekommer i samband med DNA-analyser och miljö-DNA. Ta gärna hjälp av vår DNA-ordlista.

I DNA-labbet. Foto: Erik Ersmark

Vilket DNA?

För att få fram användbar information ur miljö-DNA så gäller det inte bara att välja ut en organism att studera och ett material att ta prover från. Minst lika viktigt är att välja ut vilket DNA som ska analyseras.

Valet av DNA kan man givetvis få hjälp med. Vänder du dig exempelvis till museets Centrum för genetisk identifieringöppnas i nytt fönster så ingår den här sortens utformning av analyserna.

Från provtagning till resultat

Hur ser processen ut från att man tar ett prov ute i naturen till att man får sina resultat? Beroende på art och frågeställning så kan det se ut på många olika sätt, men en del saker gäller generellt för alla analyser. Från provtagning till resultat.

Checklista

Vad ska man tänka på när prover för miljö-DNA tas i fält och vilken utrustning kan behövas? Vi har satt samman en checklista med praktiska råd.

Det är många saker att tänka på vid provtagning i fält, en är att man helst bör använda handskar. Foto: Vendela Lagerholm

Informationsfilmer

Vi kommer att lägga upp ett antal filmer som visar hur du ska samla miljöprover och hur analyser av DNA kan gå till.

Miljö-DNA och forskning

Många av de metoder som används för analys av miljö-DNA har sitt ursprung i forskningen. Vi kommer att kika närmare på några forskningsprojekt och du kan redan nu ta del av hur två forskare vid museet använder miljö-DNA.

Fråga en expert

Har du frågor om DNA-analyser och miljö-DNA? Vi erbjuder här en tjänst där du kan eposta frågor till jourhavande genetiker, som också kommer att lägga upp de vanligaste frågorna och svaren på dessa.

Kurs 22-23 november 2017

Onsdagen den 22:e november bjuder vi in till en 2-dagars kurs om DNA för miljöövervakare här på Naturhistoriska riksmuseet. Både forskare och övervakare kommer att delta och presentera egna erfarenheter och nyheter inom området. Vi hoppas att det ska bli både inspirerande och lärorikt!

Mer information om kursen