Solen

Solen bildades för ungefär fyra och en halv miljarder år sedan. Den har tillräckligt med väte kvar för att lysa i ytterligare fyra och en halv miljarder år.

Solen

Solen. Foto: NASA/SDO

Man skulle kunna säga att solen är en medelålders stjärna.Trots att solen är en "medelstor" stjärna innehåller den faktiskt 99.86 % av all materia i solsystemet och väger 332 270 gånger mer än planeten jorden gör.

Rymmer en miljon jordar

Solens diameter är 109 gånger så stor som jordens och 10 gånger så stor som Jupiters (den största planeten i solsystemet). Över en miljon jordar skulle kunna rymmas i solen.

Precis som planeterna roterar solen, fast för solen tar det ungefär en månad att avsluta ett varv. Det vet astronomer genom att studera de mörka solfläckarna på dess yta (solfläckarna är i själva verket gigantiska magnetstormar).

Solljusets hastighet

Om man skulle ta en bil med obegränsad bränsletillgång och köra den med en hastighet av 100 kilometer i timmen, 24 timmar om dygnet, så skulle det ta ungefär 170 år att nå solen.

Ljuset från solen färdas med en hastighet av 299 792 kilometer per sekund och når jorden på lite drygt 8 minuter.

Solens energi

Varje sekund omvandlas cirka fyra miljoner ton av solens materia till energi, vilket bland annat producerar värmen som vi känner och ljuset som vi ser här på jorden.

Solen avger mer energi på en sekund än all energi vi människor har förbrukat under vår tid på jorden. Viken fantastiskt bra energikälla det skulle vara om vi kunde hitta en bra teknik att utnyttja hela dess kraft!

När energin tar slut

När solens energi tar slut om cirka fyra och en halv miljarder år så kommer den att börja svälla som en gigantisk röd ballong. Den kommer att bli 100 gånger större än dess nuvarande storlek och svälja planeterna Merkurius, Venus, jorden och kanske även Mars.

Efter några miljoner år kommer solen att krympa igen för att bli en vit dvärgstjärna med ungefär samma storlek som jorden. Efter ytterligare några hundra miljoner år kommer den att tyna bort till en mörk, kall kropp.