Tisdag-söndag 10-18

Venus

Venus kallas ibland "jordens tvilling" eftersom den är 12 104 km i diameter jämfört med jordens 12 756 km, en skillnad på endast 652 km. Men här tar likheterna mellan de två planeterna slut.

Venus är den allra varmaste planeten i solsystemet, trots att den är näst närmast solen. Den är helt omgiven av en tjock atmosfär bestående av koldioxid, vilket gör Venus till ett gigantiskt "växthus".

Temperaturen på planetens yta stiger till 470 °C, tillräckligt hett för att smälta bly och göra en bit stål glödhett.

Genom att studera Venus kommer vetenskapsmännen att få hjälp att förstå den så kallade "växthuseffekten" på jorden och rollen som koldioxid spelar i dess uppkomst.

Hög temperatur och tryck

Venus är inte bara het på ytan utan har även ett förkrossande atmosfäriskt tryck; 92 gånger det på jorden. Trycket skulle kännas på samma sätt som om man kunde dyka 1000 meter under havsytan.

Som om inte höga temperaturer och ett förkrossande tryck skulle vara tillräckligt illa så består regnet på Venus av svavelsyra. En olycksalig astronaut som kliver ur sin skyddande rymddräkt på Venus kommer att: 1) brännas av planetens höga temperatur 2) bli krossad av dess höga atmosfäriska tryck och 3) brännas av fallande regndroppar av syra – allt på samma gång...

En dag på Venus är 243 dagar lång jämfört med en dag på jorden. Eftersom Venus rotation går åt "fel" håll, retrograd, jämfört med de flesta andra planeter förefaller solen gå upp i väster och ned i öster.

Venus