Tisdag-söndag 10-18

Saturnus

Saturnus är känd för att ha de vackraste ringarna i solsystemet. De må vara mycket imponerande men de är inte så tjocka som man kan tro.

Medan Saturnus ringar är 272 692 kilometer breda är de bara cirka 100 meter tjocka – samma avstånd som längden på en fotbollsplan. Saturnus ring består av  miljontals isiga partiklar som tros variera från dammkornsstorlek till så stora som ett mindre hus.

Saturnus har den lägsta densiteten av alla planeter i solsystemet. Den är så låg att den skulle flyta på vatten (på grund av att planetens densitet är mindre än vattnets) om man kunde hitta ett badkar stort nog eller en simbassäng tillräckligt stor att lägga den i.

Saturnus roterar en gång var 10,5 timme. Som Jupiter är den inte heller en sfär utan pressas utåt vid ekvatorn, fast inte lika mycket som Jupiter. Eftersom Saturnus roterar så snabbt betyder det att planetens ekvator färdas i 36 000 kilometer per timme eller över 21 gånger snabbare än jorden.

Diskret planet

Saturnus var den sista av planeterna (tillsammans med Merkurius, Venus, Mars och Jupiter) som de forntida observatörerna kände till. Medan nästa planet ut från solen, Uranus, kan ses med ögat, måste du veta vart du ska titta då Saturnus inte är särskilt klar och inte väcker så mycket uppmärksamhet.

Det finns flera teorier som förklarar varifrån Saturnus vackra ringar kommer. De kan vara:

1. bitarna av en måne som kolliderade med en komet eller asteroid,
  2. en komet eller en asteroid som drogs isär på grund av Saturnus tyngdkraft då den kom för nära planeten eller
  3. partiklar som bildades samtidigt som Saturnus men planetens gravitation hindrade dem att bilda en måne.
Saturnus