Saturnus

Saturnus är känd för att ha de vackraste ringarna i solsystemet. De må vara mycket imponerande men de är inte så tjocka som man kan tro.

Saturnus och dess ringar

Saturnus och dess ringar. Foto: NASA, ESA, A. Simon (GSFC), M.H. Wong (University of California, Berkeley) och OPAL-teamet.

Medan Saturnus ringar sträcker sig från 7 000 km till 80 000 km från Saturnus ekvator är de bara cirka 100 meter tjocka – samma avstånd som längden på en fotbollsplan. Saturnus ring består av miljontals isiga partiklar som tros variera från dammkornsstorlek till så stora som ett mindre hus.

Saturnus har den lägsta densiteten (massan per volymsenhet) av alla planeter i solsystemet. Den är så låg att den skulle flyta på vatten (på grund av att planetens densitet är mindre än vattnets) om man kunde hitta ett badkar stort nog eller en simbassäng tillräckligt stor att lägga den i.

Saturnus roterar en gång var 10,5 timme. Precis som Jupiter är den inte heller en sfär utan pressas utåt vid ekvatorn, fast inte lika mycket som Jupiter. Eftersom Saturnus roterar så snabbt betyder det att planetens ekvator färdas i 36 000 kilometer per timme eller över 21 gånger snabbare än jorden.

Diskret planet

Saturnus var den sista av planeterna (tillsammans med Merkurius, Venus, Mars och Jupiter) som de forntida observatörerna kände till. Nästa planet ut från solen, Uranus, kan ses med ögat, men du måste veta vart du ska titta eftersom den inte är särskilt klar och inte väcker så mycket uppmärksamhet.

Det finns flera teorier som förklarar varifrån Saturnus vackra ringar kommer. De kan vara:

1. bitarna av en måne som kolliderade med en komet eller asteroid
  2. en komet eller en asteroid som drogs isär på grund av Saturnus tyngdkraft då den kom för nära planeten
  3. partiklar som bildades samtidigt som Saturnus men planetens gravitation hindrade dem att bilda en måne.
Saturnus och dess måne Tethys.

Saturnus måne Tethys (cirka 1 000 km i diameter) kretsar framför de breda skuggorna som kastas av ringarna på planeten. Saturnus har många månar, varav 13 är större än 50 km i diameter. Foto: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute.