Tisdag-söndag 10-18

Pluto

Pluto, som tidigare räknades som den minsta planeten i solsystemet (2 390 kilometer), är numera känd som den näst största dvärgplaneten.

Pluto var den tredje av de så kallade moderna planeterna som upptäcktes och liksom Uranus hittades den i stjärnbilden Tvillingarna. Den upptäcktes på ett foto, taget med ett teleskop av den amerikanske astronomen Clyde Tombaugh, den 18 februari 1930.

Pluto räknades som den nionde och yttersta planeten i solsystemet fram till 2006 då den omklassificerades från planet till dvärgplanet.

Pluto har inte har besökts av en obemannad rymdsond ännu, men det kommer att ske i juli 2015 då NASA:s rymdfarkost "New Horizons" kommer att närma sig Pluto för att samla in uppgifter om dvärgplaneten.

Flera månar

Plutos första måne, Charon, upptäcktes 1978. Det är den största månen (1 190 kilometer) i solsystemet i relation till dess planet (2 390 kilometer), ungefär 50 % av Plutos storlek. Charon tar cirka 6 dagar och 9 timmar på sig att kretsa runt sin planet med ett avstånd på 17 530 kilometer.

Ytterligare två av Plutos månar upptäcktes av rymdteleskopet Hubble den 15 maj 2005. Nix, den innersta av dem två tros vara ungefär 46 kilometer i diameter och kretsar cirka 48 700 kilometer från planeten. Hydra, roterar 64 800 kilometer från Pluto och tros vara ungefär 61 kilometer i diameter.

Med en omloppsperiod på ungefär 248 år kommer Pluto, som upptäcktes 1930, att ha hunnit ett enda varv år 2178.

Pluto, endast 2 390 kilometer i diameter, är  mindre än jordens egen måne (3 476 kilometer) och bara cirka 49 % av Merkurius storlek (4 879 kilometer).

Eftersom Plutos omloppsbana är starkt elliptisk inträffar en tid då den faktiskt kommer närmare solen än Neptunus. Senaste gången detta hände var mellan 1977 och 1999. Det är ingen risk att de två kolliderar med varandra eftersom Plutos bana lutar cirka 17 grader i relation till solsystemets plan.

Dvärgplaneten Pluto