Tisdag-söndag 10-18

Mars

Mars är mest lik jorden när man jämför dagens längd och lutningen av dess roterande axel; 24 timmar 37 minuter jämfört med våra 23 timmar 56 minuter och 25 grader jämfört med jordens 23,5 grader. Men eftersom Mars ligger mycket längre bort från solen (227 900 000 km) är dess år 669,6 dagar långt.

Mars (6 787 km i diameter) är lite mer än halva jordens storlek, men den har enorma geologiska formationer som är större än på någon annan planet. Två exempel: Olympus Mons, den största vulkanen i solsystemet är 24 000 meter hög, tre gånger högre än Mount Everest, den högsta toppen på jorden. Vallis Marineris, som är ett system av skrevor och raviner, är 4 500 kilometer långt, upp till 600 kilometer brett och 7 kilommeter djupt. Den största kanjonen i solsystemet är nästan tre gånger Sveriges längd från norr till söder (1 572 kilometer).

Kall planet

Temperaturen på Merkurius och Venus är för varm, jordens är lagom och Mars är för kall – Mars befinner sig omkring 80 miljoner kilometer längre bort från solen än vår planet. Temperaturen nattetid på planetens norra halvklot sjunker sommartid till -88 °C och värms upp till -12 °C mitt på eftermiddagen. Vintertemperaturen vid polerna sjunker till -140 °C medan temperaturen vid Mars ekvator då och då kan stiga till 20 °C.

Redan våra förfäder uppmärksammade Mars tack vare att planeten är synlig för blotta ögat, att den rör sig (precis som de övriga planeterna rör sig) och att den har en klar röd-orange färg. Färgen kommer från planetens yta, som är täckt av stoftpartiklar bestående av stora mängder järnoxid. Samma stoft blåses upp i planetens himmel och får den att se persikofärgad ut, inte blå som den himmel vi är vana vid här på jorden

Flytande vatten

Om det är någon annan planet i solsystemet där det kan ha funnits liv eller där det kan finnas någon form av mikroskopiskt liv idag, så är det Mars. Forskningsresultat från ett antal olika rymdsonder både i omloppsbanan runt planeten och från utforskningar av ytan, visar omfattande bevis på att det har funnits stora mängder flytande vatten på Mars. Huruvida det fanns tillräckligt med vatten och tid för liv att uppstå innan vattnet – och förmodligen livet – försvann är en fråga som vetenskapsmännen ivrigt försöker besvara.

Mars