Tisdag-söndag 10-18

Jupiter

Jupiter är den största planeten i solsystemet. Med en diameter på 142 796 kilmeter är den 11 gånger större än jorden. Denna kolossala gasjätte innehåller 71 % av alla andra planeters massa i solsystemet tillsammans.

Jupiter har 1/1000 av solens massa. Om den hade 100 gånger mer materia skulle den ha varit tillräckligt tung för att ha utvecklats till en stjärna. Lyckligtvis inträffade detta inte. Lyckligtvis för att då hade de andra planeterna, inklusive jorden och därmed livet självt, kanhända aldrig bildats.

Trots att Jupiter är den största planeten i solsystemet snurrar den snabbast och har därför den kortaste dagen; 9 timmar och 55 minuter (jämfört med jordens egna 23 timmar och 56 minuter). Jupiter är en stor gasboll, bestående av nästan fryst gas, som buktar ut vid ekvatorn och därför inte ser rund ut.

Flest månar

Om man kunde stå på Jupiters slaskiga atmosfär skulle man upptäcka att man vägde mycket mer än på jorden – över två och en halv gånger så mycket. Om du väger 50 kg på jorden skulle du väga runt 127 kg på Jupiter.

Jupiter har fler månar än någon annan planet i solsystemet – över 60 stycken år 2008. I januari 1610 såg Galileo de fyra största – Io, Europa, Ganymeder och Callisto – när han använde ett enkelt teleskop som han byggt själv. Du kan se dem med en bra kikare (till exempel 7x50, eller 10x50). Titta efter den raka linjen med små stjärnor som kan ses längs Jupiters ekvator.

Jorden är inte den enda planet som uppvisar polarsken. Jupiters magnetfält är tio gånger starkare än det på jorden och rymdsonder har visat att gasjätten också har polarsken i sin atmosfär. Även Saturnus, Uranus och Neptunus har polarsken.

Jupiter