Tisdag-söndag 10-18

Jorden

Tvärtemot vad de flesta tror är jorden faktiskt närmast solen i januari (perihelium – 147 099 100 kilometer) och längst bort i juli (aphelium – 152 102 400 km), exakt motsatsen till vad intuition och årstiderna verkar säga oss. Detta beror på att jordens bana inte är en cirkel utan en oval eller ellips.

Årstiderna orsakas av att vår planets axel lutar 23,5 grader från vertikalplan. Under vintern till exempel lutar vi på norra halvklotet bort från solen (och får mindre solljus) medan vi lutar mot solen (och får mer solljus) på sommaren.

Ur vårt perspektiv känns det som om jorden inte alls rör sig, fast den både roterar en gång om dagen och går runt solen en gång om året. Om du satt vid jordens ekvator skulle du snurra med resten av planeten i 1 667 km i timmen. Samtidigt färdas jorden i sin bana runt solen i 108 000 km i timmen.

Varierad temperatur

Temperaturen på vår planet kan variera ganska mycket (fast inte så mycket som på Merkurius som har den största temperaturvariationen av alla planeter). Antarktis (Vostok, Antarktis, den 24 augusti 1960) har den kallaste temperaturen hittills uppmätt; -88 °C. Den högsta temperaturen uppmätt är 57,7 °C (Azizia, Libyen) den 13 september 1922. Medeltemperaturen för vår planet är 13,3 °C.

Vi är lyckligt lottade som lever på den enda planeten med flytande vatten. Faktum är att 70 % av jordens yta består av vatten. Närmare solen skulle jordens vatten ha omvandlats till ånga (som Venus) och försvunnit. Längre bort skulle det ha fryst till fast form (som Mars). Flytande vatten är mycket nödvändigt för liv – som vi förstår det – för att både uppstå och blomstra.

Intelligent liv

Jorden är den enda planeten i solsystemet som oss veterligen har liv, intelligent liv. De första encelliga mikroorganismerna tros ha uppstått för 3,5 miljarder år sedan. Om universums historia gjordes om till en traditionell kalender från januari till december skulle livets uppkomst inträffa omkring den 25 september.

Läs mer om jordens uppbyggnad på våra goelogisidor.

Jorden