Skadedjur?

Häggspinnmalens larver spinner ett gemensamt nät som draperar häggarna i juni. Ibland blir träden helt kalätna, men så gott som alltid repar sig träden efteråt. I juli kläcks sedan små söta vita fjärilar med dalmatinerfläckar. Det finns en liknande art som lever på slån.

Häggspinnmal. Foto James-K (CC-BY-SA)

Häggspinnmalens larver. Foto: Per-Erik Strandberg (CC-BY-SA)

För frågor om spännande interaktioner mellan olika djur och växter i naturen ska du naturligtvis kontakta oss!

Men ofta har bra handelsträdgårdar och odlingsforum på nätet bättre kompetens än vi när det gäller skadedjur i trädgården. Det gäller i synnerhet förslag på eventuella behandlingsåtgärder.

För frågor om skadedjur i hemmet rekommenderar vi att ni först kontaktar fastighetsägare, skadedjursföretag eller försäkringsbolag.

Om du råkat ut för bett eller hudproblem rekommenderar vi att du kontaktar en läkare. Vi har inte medicinsk kompetens på museet.

Häggspinnmal och parasitsteklar

Visste du att hägspinnmalarnas larver kan attackeras av parasitsteklar? På så sätt blir det ofta färre häggspinnmalar året efter omfattande angrepp. Då har det nämligen hunnit bli fler parasitsteklar.

Häggspinnmal och parasitstekel. Foto: Didrik Vanhoenacker.