Dinosaurietand?

Hej! När jag var på Gotland så hittade jag den här på en stenstrand vid Ihreviken. Jag undrar om det är en tand från en vattendinosaurie. Hälsningar, Hampus

Solitär rugosa korall.

Är detta en hajtand, undrar Hampus.

Den här frågan skickade jourhavande biolog vidare till Jonas Hagström, paleontolog på museet, som svarade:

Hej Hampus

Det du har är en solitär rugos korall. På normal svenska blir det: en ensamlevande korall som tillhör ordningen Rugosa (veckade koraller). Det fanns rugosa koralldjur som bodde ihop i kolonier också.

Ditt koralldjur byggde en boningskammare i kalk som liknade en strut. Ju större den blev desto vidare byggdes struten. Från insidan växte väggar in mot mitten och djuret veckade sig runt dessa – därför namnet rugosa som är latin för veckad.

Oftast trillade struten omkull på bottnen så att djuret fick bygga i en ny riktning för att nå upp i vattenmassan – den blev böjd som i ditt fall.

Fossilet är ca 425 miljoner år gammalt och kommer från silurtiden. När ditt fossil levde bland korallreven i ett grunt, varmt hav låg Gotland vid ekvatorn!

Det finns hundratals arter rugosa koraller och det är ett vanligt fossil på Gotland. Vi fick härom året ca 60 000 gotländska solitära koraller av en forskare – 1,4 ton.

Läs mer om fossil