Tisdag-söndag 10-18

Skylt med texten Artbingo

Spela artbingo!

Uppmärksamma naturens alla arter genom att spela artbingo på Biologiska mångfaldens dag.

Biologiska mångfaldens dag infaller den 22 maj, med syfte att uppmärksamma bevarandet av alla de arter som finns i vår natur. En rad aktiviter ordnas i Sverige och världen. Naturhistoriska riksmuseet är också med.

Gå ut i naturen och spela artbingo! Om du vill kan du ladda ner våra förslag på artbingo-brickor, en med 4 x 4 arter och en med 3 x 3. Det är djur och växter som finns i större delen av landet och möjliga att hitta i slutet av maj. Ladda ner dem här!PDF

bingobricka med arter mot en bakgrund av skog med vitsippor

Ladda ner en bricka till artbingo!

Egen bricka

Eller så gör du en egen bingobricka! Välj ett naturområde. Välj lagom lätta arter som går att se där och som du känner igen. Om du vill kan du välja olika typer av djur och växter istället för bara arter. T ex humla, fjäril, mossa. Vad som är lätt och svårt beror på hur mycket du kan om olika djur och växter, samt vilket naturområde du tänker besöka. Halva nöjet (och lärandet) är faktiskt att välja ut arterna på sin bingobricka!

Sedan är det bara ut och leta! Dela med dig av dina fynd och eventuell bingo i sociala medier. Använd hashtaggarna #BioMfDag och #artbingo.

Målarter, bingobrickor och naturområden kan du diskutera i Facebook-gruppen Artbingolänk till annan webbplats.

Bra information om olika naturreservat brukar finnas på länsstyrelsernas hemsidor. Här är t ex Naturreservaten i Stockholms länlänk till annan webbplats.

Jättebingobricka
Didrik Vanhoenacker jobbar som jourhavande biolog på museet. Han och Erik Hansson från Natursidan har tänkt ge sig på en jättebingobricka med 20 x 20 arter som de ska leta efter under Biologiska mångfaldens dag. Dels för att de bara tycker att det är galet kul att leta arter, men också för att visa på hur mycket olika djur och växter som finns även i närnaturen runt Stockholm.

Att hitta 400 arter på en dag kanske de klarar, men kommer de hitta just de 400 som de skrivit upp på sin bingobricka? Under dagen kan du följa Didrik och Erik i sociala medier och se hur det går för dem. Didrik finns på twitter och instagram som @didrikbiolog, Erik heter @eriktig på instagram och @natursidan på twitter.

Du kan också följa (och peppa!) dem i Facebook-gruppen Artbingolänk till annan webbplats.

Livets träd
Många andra aktiviteter arrangeras runt om i Sverige.Vid Naturhistoriska riksmuseet kan träffa experter inom systematisk biologi som kartlägger Livet träd, det vill säga vilka arter som finns, och hur de är släkt.

Kom och testa att bygga Livets träd! Vem är närmast släkt med insekterna – en mask eller en räka? Läs mer om det!

Läs mer och se alla aktivteter inom hela Sverige.länk till annan webbplats