Levde nyckelpigor och dinosaurier samtidigt?

Nyckelpiga på ett blad. Foto: PIxabay

Foto: Pixabay

Fråga:

Hej!

Jag skriver på uppdrag av en grupp treåringar på en förskola i Järfälla. Barnen har visat ett stort intresse för nyckelpigor och nu även dinosaurier. Därav har frågan uppstått om det fanns nyckelpigor när dinosaurierna levde?

Och/eller vad det annars kan ha funnits för nyckelpigeliknande insekter då?

Med vänlig hälsning, Sara

Svar:

Hej Sara!
Man har gjort ett släktträd över alla skalbaggsgrupper genom att jämföra deras DNA. Här har jag ritat ett förenklat sådant släktträd. Nyckelpigorna är alltså närmast släkt med en grupp skalbaggar som innehåller vivlar, långhorningar, bladbaggar och mjölbaggar.

Tabell över skalbaggar

Genom att titta på hur gamla fossil man hittat av olika skalbaggar kan man sedan beräkna åldern för olika grenar i skalbaggarnas släktträd.

Då har man kommit fram till att nyckelpigornas gren (den röda) är ungefär 170 miljoner år gammal. Då fanns det alltså en sorts skalbagge som blev förfader till alla nyckelpigor som finns idag. En slags urnyckelpiga kan man säga.

Den här forskningsstudien gjordes för 2 år sedan. Men det är inte lätt att beräkna åldern för olika grenar som är så väldigt gamla, speciellt inte om det bara finns enstaka skalbaggsfossil.

I år kom det en annan forskningsstudie där man istället tror att den röda nyckelpigegrenen är hela 250 miljoner år gammal.

Olika dinosaurier levde från 230 miljoner år sedan tills de dog ut för 65 miljoner år sedan. Och då fanns det alltså nyckelpigor också!

Mvh / Didrik