Vandrande pinne, foto: Flaggstaffotos

Vandrande pinne, foto: Flaggstaffotos (CC BY)

Vandrande pinnar

Totalt finns det omkring 2500 olika arter av vandrande pinnar. De minsta är bara några centimeter långa och de största kan bli närmare 60 cm långa.

En del vandrande pinnar är tunna, medan andra är tjocka och kraftiga och kan väga 50 gram. En del kan till och med flyga med stora vingar.

Hos vissa arter finns det bara honor, men de klara sig ändå, hos andra finns båda könen.

Flertalet arter har en livscykel på ett år - det vill säga utveckling för ägget, den unga pinnens tillväxt och det vuxna livet tar ett år.

Det finns också en grupp arter där ägget kan ligga upp till ett år innan det kläcks. Dessa arter är anpassade till en tvåårig livscykel.

Slutligen finns det en grupp stora asiatiska arter med en äggutveckling på ett till två år, en ettårig utveckling till vuxet djur, som sedan kan leva upp till ett år. Detta gör att dessa djur har en fyraårig livscykel.

Den vanliga vandrande pinnen

De vanligaste arterna som hålls som husdjur är vietnamesisk vandrande pinne (Medauroidea extradentata) och indisk vandrande pinne (Carausius morosus).

Att just dessa art finns i fångenskap beror på att de är väldigt lättodlade - honorna lägger obefruktade ägg som utvecklas till honor.

Odling

Man kan ha insekterna i en rymlig plastburk med nätlock eller i ett plastterrarie. De tillväxer genom att ömsa skinn och då behöver de utrymme för att komma loss från det gamla skinnet. I en större burk kan man ha flera, men se till att de har utrymme så de inte äter på varandra av misstag.

De klarar sig bra i normal rumstemperatur. Det är viktigt att spraya vatten i burkens lock och på växterna så att de kan dricka.

Förökning

De lägger ägg när de blivit vuxna och då är de cirka 8 cm långa. Från det att de har kläckts så tar det ungefär 3-4 månader tills de blir vuxna. Äggen är ovala och bruna med en svart knopp på och är 2-3 mm höga.

De kan lägga några ägg per dygn, flest på natten. De kan totalt lägga flera hundra ägg. Ta äggen och lägg dessa i en separat burk med nätlock. Placera äggen på ett lager sand och spraya med vatten litet lagom varje kväll. Efter några månader kläcks små vandrande pinnar.

Föda

Alla vandrande pinnar är växtätare. Björnbär är en växt som de flesta arter äter. Annars är det bara att prova med olika växter under sommaren, men se till att de inte är besprutade med olika insektsgifter. Vintertid kan man ge dem sköljda salladsblad.

Namnförklaring

Ordet Phasmida som insektsordningen heter kommer från det grekiska ordet phasma vilket betyder spöke eller ande, som har med djurens spöklika sätt att smälta in i och försvinna i den omgivande naturen.

Systematik

Rike: Animalia Stam: Arthropoda Klass: Insecta Ordning: Phasmida Familj: Lonchodidae Släkte: Carausius

Systematik

Litteraturtips

Bedford, G. O., 1978, Biology and ecology of the Phasmatodea. - Annual Review of Entomology, 23: 125-149 Beier, M., 1968, Phasmida (Stab- oder Gespensheuschrecken.) - Handbuch der Zoologie, 4(2) 2/10: 1-56 Brock, P. D., 1999, The amazing world of stick and leaf-insects. - Amateur Entomologist´s Society, Handbook, 26: i-xvi, 1-168, pl. 1-39. Carlberg, U., 1983, Vandrande pinnar och vandrande blad - en översikt. - Entomologisk Tidskrift, 104: 66-74 Carlberg, U., 1986, Phasmida - a biological review (Insecta). - Zoologischer Anzeiger, 216: 1-18. Carlberg, U., 1987, Culturing stick and leaf insects (Phasmida). - Zeitschrift für Versuchstierkunde, 29: 39-63.