Tisdag-söndag 10-18

Häggspinnmal  – Yponomeuta evonymella

Häggspinnmalen är en vanlig fjäril som finns i nästan hela landet. 2005 och 2006 var år då väldigt många häggar angreps av häggspinnmalar.

Häggspinnarmal.

Foto: Lars-Åke Janzon

Redan i maj 2006 kunde man se häggspinnmalens nykläckta larver. De var lätta att se då häggbladen var sammanspunna till ett litet bo av ljusa spinntrådar som innehåller cirka 50 larver.

Varje larvkull håller samman i ett gemensamt spinn och när bladen i boet är avätna flyttar sig kolonin och gör en ny vävnad.

I juni hade många häggar kalätits och helt spunnits in av häggspinnmalens larver. När larverna är fullvuxna spinner de en kokong i anslutning till spinnet, och hundratals kokonger kan sitta tillsammans.

Häggspinnmal. Foto: Lars-Åke Janzon

Livscykel

Häggspinnmalen kläcks och blir fjäril under högsommaren. Fjärilarna parar sig och honan lägger sina ägg i klumpar om drygt 50-tal på trädens yngre kvistar. Någon gång under hösten kläcks äggen men larverna kryper inte ut ur äggskalen utan övervintrar inuti äggskalen.

Larverna lever enbart av häggblad. När de kalätit en buske eller ett träd måste de hitta ett nytt häggbestånd. När de är ute och letar efter det beståndet prövar larverna att smaka på de andra växterna de kryper över. Är det många larver som prövar den nya grödan ser det ut som om de ätit av den växten, men den passar inte in i dieten.

Larvansamling av häggspinnmal. Foto: Lars-Åke Janzon

Dör träden?

Trots att alla blad äts upp överlever träden att kalätas flera år i rad. Angreppen brukar upphöra efter några år då parasitsteklarna som angriper häggspinnmalens larver blivit tillräckligt talrika så att de utkonkurrrerar fjärilarna. Ofta växer bladen ut igen på sensommaren, men bladskruden brukar dock se lite blek och gles ut.

För trädens skull behöver de egentligen inte behandlas med kemikalier, men det finns biologisk bekämpning (exempelvis Bacillus thuringiensis var. kurstaki som dödar de flesta fjärilsarter i larvstadiet) att köpa i bland annat plantskolor när larverna dyker upp.

Systematik:

Rike: Animalia, djur
Stam: Arthropoda, leddjur
Klass: Insecta, insekter