Rödhake

Rödhake, Erithacus rubecula, återkommer i första halvan av mars.
Rödhakar

Rödhakar ur samlingarna. Foto: Staffan Waerndt

Rödhake är en ganska knubbig trastfågel som lätt känns igen på sitt orangeröda parti som sträcker sig från pannan, kinderna och ner över frambröstet. Det är en vanlig skogsfågel som man särskilt lägger märke till under vår och höst. Den uppmärksammas även genom sången som den uppför från en hög utkikspunkt, ofta från tidig gryning, men även kvällstid.

Det finns många legender om hur rödhaken fått sitt röda bröst. En är att då fågeln med näbben försökte dra ut törnena som sargade Frälsarens panna då han hängde på korset, så föll en bloddroppe från Kristi huvud ner på fågelns bröst och färgade dess fjädrar röda.

Rödhakens röda färg har på många håll tolkats som att det var den som kom med elden till människorna.

Rödhakarna flyttar från september till oktober mot sydväst till sydvästra Europa och Nordafrika. De återvänder från mars till början av maj. Under flyttningen söderut vet rödhakar hur långt de hunnit flyga genom att känna av variationer i jordens magnetfält. Med hjälp av det anpassar rödhakar sitt födointag till flyttningens olika sträckor. Allt fler individer övervintrar i södra delen av Sverige.

Högsta kända ålder är 17 år och 3 månader.

Litteraturtips

Staav, R. & Fransson, T., 2007. Nordens fåglar. Prisma, Stockholm.