Fåglar

En sädesärla på gräsmark. Foto: Pikrepro

Här kan du se och lyssna på vanliga fåglar i Sverige. Du kan läsa om hotade fåglar, och hitta ritningar på fågelholkar.

Rödhakar

Rödhakar ur samlingarna. Foto: Staffan Waerndt

Fåglar är varmblodiga ryggradsdjur med kroppen täckt av fjädrar. Alla fåglar har näbb och vingar och de lägger ägg. De flesta, men inte alla, kan flyga. Det finns cirka 10 000 nu levande arter som bebor hela jordklotet utom djuphaven. Alla är dock beroende av av land för att lägga sina ägg.

Utseende

Fåglars utseende och sätt att leva varierar mycket, från den stora albatrossen som lever nästan hela sitt liv i luften till pingvinen som inte kan flyga alls. Det finns fåglar som vadar och de som lever simmande i vatten. Många små fåglar äter frön eller insekter medan stora rovfåglar kan äta andra fåglar och även däggdjur.

Största och minsta

Världens minsta fågel är den 5 centimeter långa bikolibrin som bara väger 2,5 gram. Störst är den afrikanska strutsen som kan bli ungefär 2,5 meter hög och väga 135 kg. Fåglar har lätt, ihåligt skelett och stor hjärna, där lillhjärnan som står för koordinationen och därför är viktig under flygning, har fått mycket stor plats.

De vanligaste fåglarna

Vill du veta mer om våra vanligaste fåglar? Här kan du lyssna på hur de låter och se hur de ser ut. Du kan även läsa om vilka fåglar som flyttar.

Vanliga fåglar

Bygg en fågelholk

Vilket material passar bäst till fågelholkar? Hur ska den se ut? Här hittar du ritningar, tips om material och placering.

Fågelholkar

Har du hittat en fågelring eller ringmärkt fågel?

Läs mer och rapportera hos ringmärkningscentralen

Rapportera fågelring

Forskning

Museet forskar om fåglar på enheterna Zoologi och miljögiftsforskning och -övervakning (miljögifter, bland annat hos havsörn).