Se världens bästa djur- och naturfoton och fascineras av berättelserna bakom bilderna. Utställningen Wildlife Photographer of the Year brukar kallas för fotografins nobelpris.
Upphovsrätten till bilderna i denna utställning tillhör fotograferna som tog dem. Vi ber dig respektera detta och att inte fotografera dem, oavsett om du använder kamera, mobiltelefon eller annat.
Den prestigefyllda titeln Wildlife Photographer of the Year delas ut varje år av The Natural History Museum i London. År 2018 skickades totalt över 45 000 bidrag in från 95 av världens länder. I utställningen visas de hundra bästa bilderna som en jury valt ut. Nedan finns några av de vinnande bidragen i årets tävling visas på Naturhistoriska riksmuseet till och med 23 augusti 2019.
Den här utställningen vänder sig i första hand till våra vuxna besökare, rekommenderad ålder från 10 år.
Se och hör en kort intervju med Jan van der Greef som besökte museet i samband med invigningen.
Den nederländska fotografen Marsel Van Oosten är vinnare av titeln Wildlife Photographer of the Year med sitt fantastiska porträtt av gyllene trubbnäsapor “Det gyllene paret”.
- Den här bilden är på ett sätt traditionell – ett porträtt. Men så slående och vilka magiska djur. Det är en symbolisk påminnelse om den vackra naturen och hur utarmade vi blir när naturen förminskas. Det är ett konstverk värdigt att hängas i vilket galleri som helst i världen, säger Roz Kidman Cox, en av jurymedlemmarna.
Tony hade ett mål – han ville ta en bild som visade det ”unika uttrycket och den brinnande åtrån hos en hanne som var kär”. Närmare bestämt ville han fotografera en viss läppfiskart (Semicossyphus reticulatus) som lever nära Sadoön. Efter åratal av planering och mitt under ett skyfall, hittade han en ivrig friare att porträttera. ”Det här”, säger han, ”är ansiktet på en kärlekstörstande fisk”.
Sadoön, Japan
Klockan ett på natten hade det blivit tyst i skogen, men nattlivet lyste upp de nedfallna löven. Showens stjärna var en nästan sju centimeter lång lysmasklarv, som spred ett glödande ljus från sina fyra lysorgan i bakkroppen. Med hjälp av en lång exponeringstid i kombination med en kort blixtbelysning kunde Christian ge illusionen av att larven lämnar ett lysande spår efter sig. Lysmaskar tillbringar större delen av livet som larver.
Peninsular Botanic Garden, Trang, Thailand
”Jag älskar att skapa bilder med effekt”, säger Isak, som ofta håller utkik efter Zambias mest ikoniska djur. Han höll på att fotografera en flock lejon när denna hona gick iväg för sig själv. Isak antog att hon skulle gå och dricka, så han placerade sig vid närmaste vattenhål. Lejonhonan dök upp i det långa gräset, inramad av en friskt grön vägg.
South Luangwa National Park, Zambia
I en timme låg Paul raklång i ett gungfly av tjock gegga medan han sakta hasade sig närmare den här flamingoflocken. Till slut fokuserade han på fåglarnas röda ben och komponerade bilden så att han skulle få med deras avspegling i vattnet. Under efterproduktionen roterade han bilden 180 grader för att, som han säger, ”skapa en mer abstrakt reflekterande bild”.
Lake Bogoria, Kenya