Hitta hit:
T-bana: Universitetet
Frescativägen 40

Ordinarie öppettider:
Tisdag–fredag 11–17
Lördag–söndag 10–18

  • Huvudmeny

Apträdet

Klass 5/6 läsåret 2016/17 på Uppsala waldorfskola i Uppsala kommun.

Elevernas Motivering:

Vi valde klätterträden vid fritids, apträden, som det ställe vi vill bevara i mer än 50 år. Platsen är rolig att vara på och vi leker mycket där.

Den är också bra för de yngre, då de kan leka i sandlådan. Det finns gott om gömställen om man vill leka kurragömma. På våren luktar det om syrenerna och på hösten kan man plocka plommon ifrån träden. Under vintern kan man ibland hitta istappar.

Elever från Uppsala.

Så kom bidraget till:
Vi fick låna Ipads av skolan för att filma en film eller ta ett kort. Vi arbetade i grupper. Det lät inte som ett jättestort projekt. Vi letade efter en plats, men det var ganska svårt, för många av de roliga platserna på skolgården var redan tagna av klasskamrater.

Så kom vi på! Den plats där vi lekte på fritids!!! Vi diskuterade hur scenerna skulle vara och så improviserade vi scen efter scen. Alla redigerade tillsammans och musiken valde vi utifrån att den skulle vara lekfull och glad. Så den bästa musiken hittade vi på iMovie. Själva projektet var roligt, men när det blev krångel var vi skulle vara, var det inte roligt. När vi kom igång med filmandet blev det roligt igen.

Klass 5/6 läsåret 2016/17 på Uppsala waldorfskola i Uppsala kommun.

Klass 5/6 läsåret 2016/17 på Uppsala waldorfskola i Uppsala kommun.

Illustration av megafon

Juryns motivering:

Ett härligt bidrag där det inte finns någon tvekan om att eleverna verkligen gillar sin plats och leker där ofta.

Det påminner oss om hur viktig närnaturen är för att erbjuda platser där barn kan få vara sig själva, får vara barn, leka och uppslukas av att skapa egna världar.

Ett litet stycke närnatur på en skolgård är nog så viktig att skydda!