Tisdag-söndag 10-18

Ekvandring

Varje år i augusti genomför museet en vandring bland Nationalstadsparkens fantastiska ekar - en möjlighet att lära sig mer om ekarnas rika biologiska mångfald. Här finns det största området i norra Europa för gamla ekar.

Ekvandring. Foto: Louise Tenn

Vandringen passar nyfikna i alla åldrar. Under vandringen bekantar vi oss med Sveriges största trädart, som är en viktig boplats för uppemot 1 500 organismer.

Under vandringen får du höra om många av dessa och ta del av ekens historia - liksom kulturlandskapets historia.

Ta gärna med matsäck!

Förköp biljetter

Begränsat antal platser, förköp din biljett i museets kassa eller onlinelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Biljetterna brukar finnas tillgängliga i början av augusti.

Miguel Jaramillo håller upp en låda med insekter som lever på träd. Foto: Louise Tenn

Fem frågor om ek!

Nationalstadsparken

Grunden i Kungliga nationalstadsparken är Djurgårdsmarken. Sedan senmedeltiden har området varit kunglig mark. På 1680-talet inhägnade Karl XI hela Norra och Södra Djurgården till en jaktpark med hjortar.

Jaktparken var i bruk till 1700-talets mitt då området öppnades upp för allmänheten.  I parken finns gott om spår efter olika kungligheter – till exempel Karl XI:s Fiskartorp, Djurgårdens vackra flanörslandskap och slottsanläggningarna Ulriksdal, Haga och Rosendal.

Växt- och djurlivet är rikt. I parken finns över 800 olika sorters blomväxter, mer än 1200 skalbaggsarter och cirka 100 häckande fågelarter. De många åldriga ekarna erbjuder livsrum för både insekter och fåglar.

Pernilla Nordström med en karta under ekvandring. Foto: Louise Tenn