Tisdag-söndag 10-18

Fem frågor om svamp!

Svampar på ett bord i samband med Svamphelgen på museet. Foto: Frida Samuelsson

Inför årets svamphelg: testa dina kunskaper!

Fyll i svaren på frågorna. Klicka sen på knappen längst ner för att se de rätta svaren. Under svamphelgen den 15-16 september har du möjlighet att ställa frågor till de guidande svamp-experterna! Läs mer i kalendariet

Fråga 1
Karl-Johanssvamp har fått namn efter en svensk kung som var särskilt förtjust i svampen. Vad hette kungen?
Karl-Johan-svamp i en korg på marken. Foto: George Chernilevsky - Eget arbete, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3029366

Fråga 2
Med DNA-teknik är det nu möjligt att mäta artidentitet på svampens mycel. På så sätt har man kunnat uppskatta världens största organism som numera är en svamp. Den sträcker sig över en yta på 8,9 kvadratkilometer och antas vara 2 400 år gammal. Vilken är svampen?
Vitt svamp-mycel på marken. Foto: Av The original uploader was Lex vB at nederländska Wikipedia. - Originally from nl.wikipedia; description page is/was here., CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2499669

Fråga 3
Vit och lömsk flugsvamp är världens giftigaste svampar. De liknar flera goda matsvampar och kan lätt förväxlas. Hur mycket kan vara en dödlig dos?
Vit flugsvamp ligger på marken. Foto: Av Archenzo - Eget arbete, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=329999

Fråga 4
Hösten 1952 hände något märkligt i korsningen Odengatan/Birger Jarlsgatan i Stockholm. Något så kraftigt växte fram att inte ens stenläggningen på gatan kunde stå emot. En svamp tryckte upp plattor i trottoaren. Folk blev jätterädda och trodde det var något spöke. Vad var det för svamp?
Sprucken asfalt. Foto: pixabay

Fråga 5
Många följer gamla tumregler om vilka svampar som är ätliga. Men vissa av dem är missuppfattningar och kan vara farliga. Kryssa i de FELAKTIGA påståendena!
Grodan Kermit äter en röd flugsvamp. Foto: Pixabay.com
Multiple selection

Om du vill ha dina svar skickade till dig som epost fyller du adress nedan, annars kan du hoppa över detta fält.

100 ätliga svampar!

Missa inte museets rådöppnas i nytt fönster om svampplockning samt tips om 100 ätliga svamparöppnas i nytt fönster!