Tisdag-söndag 10-18

Oceans: Our Blue Planet

Foto: Bilden visar publik som häpnar i Cosmonovas salong. På filmduken syns en jättelik val.

Äntligen! Se de fantastiska bilderna från Blue Planet II i världens största filmformat – bara på Cosmonova.

Dyk ner och upptäck en helt ny värld under ytan. Bland korallrev, nere i djuphaven och i förtrollande undervattensskogar möter vi genomskinliga fiskar, lekfulla delfiner och smarta bläckfiskar.

Det är ett undervattensäventyr du aldrig kommer att glömma!

Klicka på bilden för att förstora. En orangeprickig Choerodon fasciatus med en mussla i sitt gap på Stora barriärrevet, Australien. Genom att kraftfullt smälla musslan på vardera sidan av en korall lyckas den bryta isär det hårda, skyddande skalet. Foto: BBC

Jonathan Williams, regissör till filmen Oceans, sitter på marken i kortbyxor, solglasögon och keps.

Jonathan Williams,exekutiv producent för Oceans från BBC deltar vid premiärvisningarna den 16 februari och berättar då bakgrunden till dokumentären, hur inspelningen gick till och varför han tycker att Oceans budskap är så viktigt. Det blir premiärstämning med röd matta, tävling i salongen och möjlighet att ställa frågor till Jonathan Williams.

Visste du detta om serien med The Blue Planet?

• Inspelningen tog 4 år. Elva olika team har genomfört 125 expeditioner, besökt 39 länder samt filmat från alla kontinenter och samtliga oceaner.
  • Nu har ett nytt filmteam dykt ner på djupet. Med ny forskning och teknik avslöjar BBCs team de senaste upptäckterna kring djurlivet i haven.
  • Det började för 20 år sedan när ett team med naturfilmare från BBC Natural History Unit gav sig ut för att göra en serie om världens oceaner på ett nytt sätt.

Program

Se när filmen visas

Priser

Barn och unga upp till 18 år: 60 kr
Vuxna: 120 kr

Valrossmamma och unge vilar på ett isberg, Svalbard, Arktis

Klicka på bilden för att förstora. Valrossmamma och unge vilar på ett isberg, Svalbard, Arktis. Foto: BBC

Filmaffisch.

BBC

Originaltitel:
Oceans: Our Blue Planet

Surfande flasknosdelfiner, Sydafrika

Klicka på bilden för att förstora. Surfande flasknosdelfiner, Sydafrika. Foto: BBC

Tillgänglighet

Om rullstolsplatser, barnvagnar, teleslinga och engelskt tal.

Tillgänglighet