Tisdag-söndag 10-18

Dino-Doris

Träffa Dino-Doris, passionerad blivande dinosaurie­forskare. Hon berättar om sitt absoluta favoritämne och visar hur en paleontolog jobbar.

Intervju med Dino-Doris

Naturhistoriska riksmuseets blivande dinosaurieforskare, Dino-Doris, hänger mycket på museet. Hon gillar att berätta om sitt absoluta favoritämne för alla nyfikna barn och vuxna – dinosaurier förstås!

Varför ville du bli dinosaurieforskare?
– Men det finns ju inget mer spännande! Det har varit min dröm sedan jag var fem!

Vad får man lära sig om man stöter på dig på museet?
– Massor om dinosaurier och fossil! Du får även tips på hur du kan leta efter fossil och vad en blivande dinosaurieforskare måste packa i sin väska om man ska ge sig ut på en forskningsresa!

Jag kommer också visa och berätta några grejer som jag lovar att du inte vet om dinosaurier. Har du tur kanske jag visar dig min dinosaurietand ... den är HELT äkta!

Dino-Doris tillsammans med barn. Foto: Martin Stenmark

Vilken är din favoritdinosaurie och varför?
– Åh nej! Supersvårt att bara välja bara en ju! De är ju så häftiga allihop på olika sätt. Men okej då ... just nu måste jag säga att min favorit är lguanodon, den gigantiska vegodinosaurien, med sina stora fötter och sin häftiga tagg på tummen!

Vad får man inte missa om man besöker utställningen Fossil och evolution?
– Fisködlan är nog det allra finaste på Naturhistoriska riksmuseet. Tips! När du kommer dit, leta då efter en stor svart och vit modell av något fiskliknande som sitter uppe på en vägg och kolla sedan under den. Där kan du se en otroligt häftigt fossil!!!

Det ser ut som en jättefisk, men det är det inte! Det är en fisködla och den levde samtidigt som dinosaurierna.

En rörlig modell i utställningen Fossil och evolution.

Nej, nu måste jag sticka och kolla om Psittacosaurus är vaken och behöver mera mat. Den ligger nästan alltid och sover på museet. När den vaknar är den jättehungrig och måste äta!

Hoppas vi snart ses på museet!

Dramatiserade visning

Alla lördagar har du chansen att följa med Dino-Doris på visning i nya utställningen Fossil och evolution. Fri entre till visningen. Den tar cirka 25 min. Passar: 6-13 år.

Skylt med Dino-Doris som visar en äkta dinosaurietand för barn.

Kanske har du tur och får se vad Dino-Doris har i sin väska!

För skolor och dig som vill veta mer

Det finns ett omfattande studiematerial till utställningen. Du har också möjlighet att boka in lektioner här med någon av våra duktiga pedagoger.

Visas tills vidare varje lördag

Visningen pågår tills vidare varje lördag.

Utställningens texter

Du kan surfa till utställningens textinnehåll.

Till nrm.se/foelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Fakta om naturen

På våra faktasidor finns mycket att läsa om dinosaurier, fossil och geologi.

Till till faktasidorna