Tisdag-söndag 10-18

Bli en av oss!

Klubben för dig mellan 6–15 år som gillar dinosaurier, valar, mammutar och andra djur.

Som medlem får du möjlighet till specialvisningar och att se spännande föremål som ingen annan besökare får se, träffa forskare och mycket mer! Du kan hämta ut din medlemspin i museets information när du blivit medlem.

Humleljud

Har du någon gång hört en humla som flyger? Om inte, lyssna här!

Humlebad - törstig humla. Illustration: Gunilla Kjellander

Insektsbad!

Humlor och bin flyger fram och tillbaka mellan sina bon och blommor. Och när man flyger så mycket blir man törstig. Det är inte alltid lätt att hitta vatten för de små insekterna. I alla fall vatten som är så grunt att de inte riskerar att drunkna. Du kan hjälpa till genom att göra ett ”insektsbad”.

Lägg till exempel små stenar eller kulor i en form med låga kanter. Fyll på med vatten. Ställ formen i närheten av blommor där du vet att humlor och bin brukar finnas. Skicka gärna en bild på ditt ”insektsbad” till museosaurien@nrm.se

Humlor som tjuvar nektar

Anslagstavla med tävlingslapp

Tävling: Rita din favoritinsekt!

Rita och skriv gärna om varför du gillar just den insekten så mycket. Skicka din teckning till museosaurien@nrm.se eller Museosaurien, Naturhistoriska riksmuseet, box 50 007, 104 05
Stockholm.

Vinnarnas teckningar visas här och alla vinnare får en present med posten. Senast den 15 augusti måste vi ha din teckning.

Vill du veta mer?

Teckning av parasitstekel. Illustration: Gunilla Kjellander

Parasitsteklar

Vad är steklar kanske du tänker, det har jag aldrig hört talas om. Fast visst vet du vad en myra, bi och geting är? De är alla steklar.

gräshoppa

Insekters sinnen

Du har säkert sett att insekters ögon ser annorlunda ut än våra. Men hur är det med deras andra sinnen?

Illustration: Gunilla Kjellander

Humlor

Visst du att detfinns många olika arter av humlor, trots att vi ofta tycker att de ser likadana ut. Bara i Sverige finns det 40 stycken!